• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 26 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

شمسی نژاد: بانک مهر ایران در رتبه ۴ نظام بانکی کشور قرار دارد

  • کد خبر : 19145
  • 10 بهمن 1402 - 20:15
شمسی نژاد: بانک مهر ایران در رتبه ۴ نظام بانکی کشور قرار دارد
مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران با بیان اینکه قرض الحسنه در کشور رشد بسیار خوبی داشته است، گفت: طرح های قرض الحسنه ای که بانک های تجاری اجرا می کنند با وجود اینکه باعث افزایش شمولیت قرض الحسنه می شود اما از آن جایی که در این حوزه بصورت تخصصی فعالیت نمی کنند و از بعد مالی بدان می پردازند به چارچوب فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی قرض الحسنه آسیب می زنند.

به گزارش بانگ خبر، شمسی نژاد در روز سه شنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۲  در نشست خبری با حضور خبرنگاران با بیان این که در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری، منابع بانک مهر  ۶۰ درصد رشد داشته و در بین ۳۰ بانک و موسسه، بانک قرض الحسنه مهر ایران در رتبه هفتم قرار گرفته، گفت: ما در تغییرات مانده سپرده رتبه نخست را به خود اختصاص داده ایم و مانده تسهیلات نیز تا پایان آذر ماه ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است و همچنین  بانک مهر ایران در رتبه ۴ نظام بانکی کشور قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: سهم دو بانک قرض الحسنه کشور در شبکه بانکی طی دو سال اخیر از دو درصد به چهار و نیم درصد افزایش پیدا کرده است گفت: در حال حاضر سهم قرض الحسنه  از نقدینگی و اکوسیستم منابع مالی کشور ۱۲ درصد است و این نشان می دهد جایگاه قرض الحسنه می تواند بالاتر باشد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با اعلام این که با رشد منابع طی دو سال اخیر  میزان مشتریان این بانک از ده میلیون نفر به بیش از ۱۶ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است افزود:   تعداد تسهیلات اعطایی بانک رشد چشمگیری داشته است. در سال گذشته پرداخت ۳ میلیون فقره تسهیلات را ثبت کردیم این درحالی است که در سال جاری تا این لحظه  ۳ میلیون و ۲۰۰هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کردیم. پیش بینی ما این است که تا پایان سال این میزان به ۳ میلیون و ۴۰۰ تا ۴میلیون فقره به ارزش حدود ۲۰۰ میلیارد تسهیلات برسد.

وی گفت: تا سال ۱۴۰۰ بانک های قرض الحسنه در بازار بین بانکی حضور نداشته اند و طبق توافق بانک مرکزی باید برای مدیریت نقدینگی تا ۱۰ درصد در بازار بین بانکی حضور داشته باشیم. ما به دنبال سود یابی نیستیم و تنها بهبود کفایت سرمایه بانک مورد توجه ما است.

شمسی نژاد با تقدیر از حمایت های تیم اقتصادی دولت از  بانکداری قرض الحسنه خاطرنشان کرد: با هدف گذاری و اقدامات متنوعی که در آینده در حوزه قرض الحسنه خواهیم داشت شاهد رشد مثبت در این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به ثبت افزایش سرمایه این بانک افزود: در دو هفته گذشته افزایش سرمایه بانک به ثبت رسیده که ۸۴۰۰ میلیارد رسیده و در برنامه داریم که با سودآوری بانک در سال جاری و نیز به کمک سهامداران عمده بانک، سرمایه بانک را به ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم و در بازار سرمایه به یک بانک قوی تبدیل شویم.

شمسی نژاد با بیان اینکه منابع بانک را از ۷۴ هزار میلیارد تومان به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم افزود: بیشترین رشد جذب منابع بانکی را که ۲۵۰ درصد بوده توسط بانک مهر ایران صورت گرفته است.

مدیرعامل این بانک قرض الحسنه با اشاره به معوقات بانکی در یک سال گذشته گفت: معوقات بانکی در یک سال اخیر کمتر از یک درصد بوده و حتی یک روند تدریجی به ۳۲ صدم درصد نیز رسیده است. این عدد، کمترین معوقات در نظام بانکی محسوب می شود.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در حاشیه  این نشست تصریح کرد:  با وجود اینکه در سال جاری سودآوری بانک افزایش یافته در حالی که محور برنامه های بانک مهر سودآوری نیست. به طوری که از سود ۱۸۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ به سود ۷۴۰۰ میلیارد تومانی تا کنون رسیده و تا پایان سال نیز این عدد به ۸ هزار میلیارد تومان سود خواهد رسید. از آنجایی که سود کسب شده قابل تقسیم نیست به سرمایه بانک افزوده می شود.

شمسی نژاد همچنین گفت: ما به مرور به هزار شرکت دانش بنیان تسهیلات پرداخت خواهیم کرد و کمک خوبی نیز با تسهیلات قرض الحسنه به این شرکت ها شده است. جدا از این تسهیلات، تسهیلات تکلیفی صندوق نوآوری شکوفایی را نیز داریم و به عنوان یکی از بانک هایی که درصد پوشش خوبی دارد، پرداخت تسهیلات را انجام می دهیم. به حوزه دانش بنیان توجه ویژه ای داریم. در کارگروه تولیدکنندگان مد و لباس که تولیدکننده هستند، نیز وام پرداخت می کنیم. پیشنهاد ما نیز این است که در سال آینده بتوانیم سقف تسهیلات را افزایش دهیم.

وی گفت: حوزه مانده سپرده ها ۱.۴ درصد شبکه بانکی بودیم که هم اکنون به ۳ درصد رسیده ایم. برنامه ما این است که در کوتاه مدت به ۵ درصد و در میان مدت به ۱۰ درصد برسیم. در سال جاری، رتبه دوازدهم را در حوزه مانده سپرده ها کسب کردیم که این موضوع ناشی از این است که بانک های دیگر با همه عقود کار می کنند و بانک مهر تنها در قرض الحسنه سپرده گیری را انجام می دهد.

شمسی نژاد با بیان اینکه سال آینده با تکیه بر بازاریابی در شرایط قرض الحسنه وضعیت مناسبی را خواهیم داشت، گفت: در سال جاری توانستیم  در بخش بیمه ها با تکیه بر توان بانک، قرض الحسنه را رونق دهیم. همچنین، در برنامه داریم که بیمه حوادث را برای تمام ساختمان های کشور اجرایی کنیم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با تاکید بر اینکه سپرده مردم به بازار بین بانکی برای سودآوری بانک برده نمی شود، خاطرنشان کرد: از اوایل سال مردم سپرده گذاری می کنند و آخر سال برداشت می کنند. به تناسب همین سپرده ها وام پرداخت می شود. تا سال ۱۴۰۰ بانک های قرض الحسنه در بازار بین بانکی حضور نداشته اند و طبق توافق بانک مرکزی باید برای مدیریت نقدینگی تا ۱۰ درصد در بازار بین بانکی حضور داشته باشیم. ما به دنبال سود یابی نیستیم و تنها بهبود کفایت سرمایه بانک مورد توجه ما است.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با تاکید بر اینکه این بانک با ۵۴۰ شعبه رتبه ۹ را در بین بانک های کشور دارد، گفت: در کشورهای پیشرفته به دلیل اینکه در شعب بانک، خدماتی مانند بیمه و سرمایه گذاری صورت می گیرد، شاخص میانگین نفرات شعب ۱۶ نفر بوده و در کشور این شاخص ۱۰ نفر است. این تعداد در بانک مهرایران زیر ۵ نفر بوده و این موضوع نشان دهنده این است که با کمترین نفرات در حال فعالیت هستیم.

وی  در پایان گفت: در بانک قرض الحسنه مهر اکثر خدمات به صورت آنلاین انجام می شود. حتی  ۵۰ درصد تسهیلات نیز اکنون به صورت آنلاین پرداخت می شود و برای تقویت آن با همکاری وزارت اقتصاد و همراه اول قصد داریم که حتی سیم‌کارت به عنوان وثایق پذیرفته شود و در این اکوسیستم هرگونه دارایی که به عنوان وثیقه امکان پذیرش داشته باشد اجرایی خواهد شد.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=19145

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد