بانگ خبر، حمیدرضا خانمحمدی در دومین رویداد «مدارس آینده» که امروز سهشنبه ۲۶ دی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه این حکم را قرار دادیم که ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس بسازیم به طوری که این مدارس نقطه تحول و کانون تحول مدرسه و محله باشند. امیدواریم این امر را در پنج سال پیش رو محقق کنیم.
وی درباره احکامی که در برنامه هفتم توسعه به بحث توسعه و تجهیزات مدارس اختصاص دارد، افزود: در برنامه هفتم توسعه حکمی را آوردیم که این حکم به تصویب شورای نگهبان هم رسیده است. محلی تعیین شده تا در حوزه تجهیزات با همکاری و استفاده از شرکتهای دانش بنیان درآمد پایدار داشته باشم. این امر در چارچوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاستهای بالادستی نظام انجام میشود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در این دوره «رویداد مدارس آینده» ۱۷۰ طرح با رشد تقریبا ۵۳ درصدی به مرحله داوری رسیده است، توضیح داد: در این دوره رویداد حدود ۵۵ طرح در خصوص سامانههای نوین آموزشی و فناوریهایی که برای آموزش بچهها لازم است، حدود ۱۶ طرح در خصوص تجهیزات آموزشی، ۱۳ طرح در خصوص سازهها و بحث سبک سازی و سریع و صنعتی سازی مدارس، ۳۱ طرح در خصوص معماری مدارس و ۲۵ طرح در خصوص سکوها و نرم افزارهای آموزشی به دست ما رسیده است.
در صورت استقرار سلولهای خورشیدی در پشت بامهای ۲۰ درصد، میتوانیم اندازه نیروگاه برقآبی کارون ۳، برق تولید کنیم
خان محمدی با تاکید بر اهمیت تاسیسات نوین در ساخت مدارس، تصریح کرد: اگر ما در ۲۰ درصد از پشت بامهای مدارس سلولهای خورشیدی مستقر کنیم، به اندازه نیروگاه برقآبی کارون ۳ میتوانیم برق تولید کنیم. این قدرت آموزش و پرورش است. ۴۰ درصد دولت ایران متعلق به آموزش و پرورش است.
وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در این دوره از رویداد مدارس آینده حدود ۱۰ طرح برای انحلال محله در مدرسه به دست ما رسیده است، توضیح داد: مزیت های نظام تعلیم و تربیت که تربیت همه جانبه در همه عرصهها است را نباید از دست بدهیم. مدارس آینده باید تحول گرا باشند. هر مدرسه ما حداقل ۱۵ تا ۲۰ معلم دارد و این یعنی ۲۰ نخبه در آن مدرسه کار میکند و این میتواند منشاء تحول باشد. ۵۴ درصد مدارس ما و به تعبیر اقای مخبر ۱۰۰ درصد مدارس ما توسط خیرین ساخته میشوند. هر خیری که در کنار ساخت مدرسه قرار میگیرد تربیت دانش آموزان با رویکرد آینده شکل میگیرد.
به گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در این دوره از رویداد مدارس آینده از ۱۰ طرح برگزیده و یک طرح دانش آموزی تقدیر میشود.
خان محمدی با تاکید بر اینکه یادگیری مشارکتی و ترکیبی مهم است، گفت: تعامل در مدارس آینده مزیت این مدارس است. فکر نکنید اگر هر کلاس به هوش مصنوعی و موقعیت مجازی و… وصل شد به آینده فکر کردهایم بلکه تعامل در بستر نظام تعلیم و تربیت نقش اصلی را خواهد داشت. در همین راستا باید از شرکتهای دانش بنیان حمایت کنیم.
وی با بیان اینکه تعبیر این همایش این است که در سه بطن فضا و تجهیزات، تربیت معلم و کتب درسی باید به آینده توجه کرد، افزود: معلم ما باید به آینده توجه و آینده را ترسیم کرده و بعضا به آینده نگاهی فراتر از آینده پژوهی یعنی آینده نگاری داشته باشد. متونی که در اختیار بچهها قرار میگیرد به عنوان اصلی ترین متن برای تربیت آینده است. اگر میخواهیم به آینده فکر کنیم یا مدارس را برای آینده بسازیم و تجهیز کنیم باید به این سه وجه توجه ویژه داشته باشیم و سایر ارکان حول این محور خود را تنظیم کنند. این سه نبض باید با هم زده شود تا مدارس برای آینده آماده شوند.
خان محمدی تاکید کرد: در حوزه فناوریهای نوین سرعت به قدری بالا رفته است که حذف بسیاری از مشاغل سرعت گرفته است. اگر درحالی دانش آموزی را برای شغلی در هنرستانها تربیت میکنیم و میخواهیم ۵۰ درصد بچه ها در رشتههای مهارتی تحصیل کنند اما انرژی و اقداماتی که در این راستا صرف کنیم مبتنی بر آینده نباشد، راهی بیهوده طی کردیم و این هشداری به همه اساتید و کارشناسان و … است.