• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
0
وزیر بهداشت در افتتاحیه دومین نمایشگاه سلامت بنیان عنوان کرد

استفاده از تجهیزات پزشکی تولید داخل برای ۱۶۰۰۰ تخت بیمارستانی جدید/ سهم ۶۰ درصدی بخش خصوصی از تولید دارو

  • کد خبر : 18270
  • 24 دی 1402 - 20:31
استفاده از تجهیزات پزشکی تولید داخل برای ۱۶۰۰۰ تخت بیمارستانی جدید/ سهم ۶۰ درصدی بخش خصوصی از تولید دارو
وزیر بهداشت در افتتاحیه دومین نمایشگاه سلامت بنیان از «مردمی بودن» به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های نظام سلامت یاد کرد و گفت: از نمودهای این مردمی بودن، تشکیل صف های طولانی مردم برای اهدای خون در حادثه تروریستی کرمان بود.

بانگ خبر، به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در این مراسم که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، سلامت جامعه  را از مهمترین  مؤلفه های اقتدار و کارآمدی حکومت ها دانست و با اشاره به پیشرفت های کشورمان در حوزه سلامت اظهار داشت:  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کارنامه درخشانی در حوزه سلامت دارد و ایران، قدرت برتر منطقه در حوزه سلامت است.

وی با بیان این که پیشرفت های جمهوری اسلامی در حوزه سلامت در عمل بر همگان نمایان است، گفت: در حادثه تروریستی کرمان، نیروهای اورژانس در  کمتر از ۱۵ دقیقه، مجروحان را به مراکز درمانی منتقل کردند و صحنه هایی به یادماندنی از ایثارگری نیروهای بهداشتی و درمانی در این حادثه دیدیم.
وزیر بهداشت تاکید کرد:  فداکاری های جامعه سلامت کشورمان همانند دوران دفاع مقدس و کرونا، در حوادث مختلف قابل مشاهده است. در حادثه تروریستی کرمان، ۲۸۵ مجروح به سرعت به بیمارستانها منتقل شدند و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ روز حادثه، ۱۱۰ عمل جراحی برای مجروحان انجام شد.
دکتر عین اللهی با بیان این که پس از اعلام فراخوان نیاز به نیروهای درمانی، استقبال گسترده ای از خدمت رسانی داوطلبانه به مجروحان انجام شد، گفت: در حال حاضر ۲۲ مجروح حادثه کرمان هنوز بستری اند که ۱۰ نفر از آنها در بخش های مراقبت های ویژه تحت نظر قرار دارند .
وی با تأکید بر مشارکت بیشتر مردم در صحنه های علمی و مردمی شدن دانش بنیان ها گفت: مصرف محصولات تولیدی دانش بنیان،  اعتماد به آنها و سرمایه گذاری در این حوزه برای ما اهمیت ویژه ای دارد که مردم می توانند در این زمینه به رشد علمی و تولیدی در کشور کمک کند.
وزیر بهداشت با اشاره به غنی و قوی بودن زیرساخت های علوم پزشکی در کشور، خاطرنشان کرد: امروز ۲۲ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی فعالیت دارند که ۲۰ درصد آنها دانشیار، ۱۰ درصد استاد و ۶۸ درصد استادیارند و  در این بین، ۲۷۵ استاد، جزء یک درصد برتر دنیا بوده و دو هزار و ۸۷۰ نفر نیز H-Index بالاتر از ۱۵ دارند که یک توانمندی علمی غنی در ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به حساب می آید.
دکتر عین اللهی بر اهمیت پژوهش، ایده پردازی و توجه به علوم و فنون جدید در دانشگاه های علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: گروه های مختلف در این زمینه فعالیت می کنند و مقالات، کتب و آثار علمی فراوانی را تولید کرده اند. در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز تلاش ما تبدیل  دانش به فناوری و محصول در جهت حل مشکلات مردم است.
وی با اشاره به حمایت های ویژه دولت از شرکت های دانش بنیان، یادآور شد: امروز زمان شکوفایی شرکت های دانش بنیان است؛ البته انتظار داریم که این شرکت ها به دنبال خلاقیت، نوآوری ، ایده پردازی و ایجاد راهکارهای جدید در علم و دانش و رفع مشکلات مردم باشند.
وزیر بهداشت از شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت خواست که همانند شرکت های برتر دنیا، مراکز تحقیق و توسعه شرکت های خود را ایجاد و یا تقویت کنند.
دکتر عین اللهی با بیان اینکه در دولت مردمی تعداد پارک های علم و فناوری سلامت به ۱۵ پارک در کشور افزایش یافته است، افزود: تقاضای ما این است که صنایع با وجود تسهیلاتی که در پارک های علم و فناوری وجود دارد، با دانشمندان دانشگاه های علوم پزشکی برای ایجاد تحولات بزرگ، تعامل بیشتری داشته باشند.
وی تاکید کرد: تولیدات و ابتکارات شرکت های دانش بنیان  باید از مقیاس پژوهشی به سمت تجاری سازی حرکت کند. متعهد می شویم که هر محصول با کیفیت و مورد تایید سازمان غذا و دارو را حمایت کنیم البته نیاز است علاوه بر حمایت مردم از محصولات داخلی، فرهنگسازی و زمینه های اعتماد بیشتر آنها به این محصولات، فراهم شود؛ همچنان که بسیاری از کشورها، تقاضای استفاده از محصولات سلامت محور ایرانی به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی را دارند.
وزیر بهداشت از انعقاد قرارداد خرید ۳۵ دستگاه سی تی اسکن از سوی وزارت بهداشت از شرکت های تولید کننده داخلی خبر داد و گفت: امیدواریم تولیدات داخلی به ویژه در تجهیزات پزشکی سرمایه ای و سنگین،  تقویت و کشور از واردات بی نیاز شود. عمده تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز در ۱۶ هزار تخت بیمارستانی جدید در دولت مردمی، تولیدات داخلی و دانش بنیان است.

دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد: توان، علم و قدرت بالقوه ما آنگونه که شایسته است، به فعلیت نرسیده و متاسفانه در برخی از دانشگاه های علوم پزشکی دارای قدمت بالا، چنان که انتظار می رود ، شاهد تولید محصولات سلامت محور مانند دارو و تجهیزات پزشکی نیستیم .
وی به رشد ۱۰۰ درصدی و حضور ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در این دوره از نمایشگاه سلامت بنیان اشاره کرد و گفت: امروز تعدادی از محصولات جدید دانش بنیان  حوزه سلامت که اکثرا با فناوری های بالا تولید می شوند، رونمایی خواهند شد و خرسندیم که تولید داخلی دارو در کشورمان از حدود ۲۰ درصد در اوایل انقلاب به  ۹۹ درصد رسیده است.
وزیر بهداشت از افزایش تعداد دانشکده های داروسازی در کشور از ۴ دانشکده در ابتدای انقلاب به ۲۶ دانشکده در حال حاضر خبر داد و خواستار مشارکت بیشتر حدود ۱۲ هزار دانشجوی کنونی  داروسازی در شرکت های دانش بنیان و تقویت خلاقیت و نوآوری این شرکت ها شد.
دکتر عین اللهی از سهم قابل توجه و ۶۰ درصدی بخش خصوصی در صنایع داروسازی کشور قدردانی کرد و افزود: برخی از تولیدات شرکت های داروسازی بخش خصوصی در منطقه به عنوان بهترین داروها شناخته می شود که نشان دهنده توان بالای کشورمان در این حوزه است.

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=18270

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد