• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

از ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار تا توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان در سازمان ثبت احوال

  • کد خبر : 17322
  • 03 دی 1402 - 9:50
از ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار تا توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان در سازمان ثبت احوال

تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی بود که اولین شناسنامه ایرانی به شماره یک صادر شد و پس از آن نیز با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، ۳ دی به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شد. رییس سازمان ثبت احوال کشور به مناسبت روز ثبت احوال با اشاره به ابعاد […]

تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۷ هجری شمسی بود که اولین شناسنامه ایرانی به شماره یک صادر شد و پس از آن نیز با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور، ۳ دی به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شد. رییس سازمان ثبت احوال کشور به مناسبت روز ثبت احوال با اشاره به ابعاد قرارگیری سازمان ثبت احوال کشور در مسیر بهره گیری از تکنولوژی‌های روز برای سامانه‌های هویتی شهروندان کشور، روند ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار و توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان را تشریح کرد.

به گزارش بانگ خبر، سازمان ثبت احوال یکی از سازمان‌های دولتی است که جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را بر عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است که وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ‌ومیر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی هوشمند را بر عهده دارد.

از ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار تا توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان در سازمان ثبت احوال

پس از انقلاب اسلامی، سوم دی به نام «روز ثبت احوال» نامگذاری شد و طی ۴۵ سال گذشته این سازمان اقدامات قابل توجهی را برای ایرانیان از صدور کارت های ملی تا شناسنامه های جدید انجام داده است؛ به مناسبت همین روز هاشم کارگر، رییس سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با بانگ خبر، در تشریح عملکرد این سازمان و روند توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان (سامانه هدا) توضیح می‌دهد: سامانه «هدا»، سامانه ای است که سازمان ثبت احوال کشور نیز بر اساس تکالیف مقرر در سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی کشور مصوب شورای عالی فضای مجازی و پروژه‌های اولویت دار دولت الکترونیک مصوب هیئت وزیران، به عنوان متولی شناسایی اشخاص حقیقی و خانواده های ایرانی اقدام به ایجاد آن کرده است.

وی می افزاید: در حقیقت هدف کلان این پروژه ارائه خدمت احراز هویت ملی از مجموعه خدمات ملی هویتی اشخاص حقیقی ایرانی به صورت یکپارچه و متمرکز در سطوح مختلف اطمینان است.

از ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار تا توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان در سازمان ثبت احوال

وی با اشاره به طراحی، پیاده سازی و گسترش راهکار جامع احراز هویت و مدیریت دسترسی اشخاص حقیقی به عنوان یکی از مهمترین اهداف این پروژه، ادامه می‌دهد: ارائه بسته‌های متنوع از خدمات احراز هویت مبتنی بر ریسک، کمینه کردن مراجعه حضوری افراد برای احراز هویت و استفاده از تکنولوژی های جدید مانند NFC برای افزایش ضریب نفوذ رویکردهای احراز هویت در فضای مجازی از دیگر اهداف این پروژه قلمداد می شود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تأکید می‌کند: ارائه راهکار قوی از لحاظ امنیتی با کمترین جعل و انکار هویت، امکان تبادل اطلاعات از طریق پروتکل های امن با بهره برداران سامانه احراز هویت سازمان ثبت احوال و استفاده بهینه از کارت هوشمند ملی جهت استفاده در فرآیند احراز هویت با ریسک بالا نیز به عنوان اهداف مهم در روند این پروژه دنبال می شود.

کارگر در بخش دیگری از صحبت های خود به ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده سببی و نسبی اشاره کرده و ادامه می دهد: ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده به منظور پوشش روابط سببی و نسبی یکی از مهم ترین نیازهای کشور در جهت ارائه خدمات کارآمد است که در سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند، اجرایی شد. در حقیقت ایجاد پایگاه سببی و نسبی و پایگاه خانوار و خانواده یک افتخارات بزرگ برای سازمان ثبت احوال کشور می باشد.

از ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار تا توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان در سازمان ثبت احوال

وی می‌گوید: اطلاعات خانواده در کنار هویت اشخاص حقیقی و خانوادها، ارتباطات سببی و نسبی، به عنوان موجودیتی جدید در زمان ثبت احوال کشور مدیریت می‌شود. در واقع در راستای انجام یکی از تکالیف مصرح در ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک، ســازمان ثبت احوال کشور با ایجاد پایگاه خانواده یعنی روابط سببی و نسبی بر اساس توان داخلی و استفاده از ظرفیت های موجود آغاز کرده و مبتنی بر داده‌های استخراج شده نسبت به ایجاد و ارائه سرویس پایه اطلاعات خانواده اقدام صورت گرفته است.

به گفته رئیس سازمان ثبت احوال کشور، در حال حاضر این سرویس علاوه بر سامانه سهیم در اختیار چند دستگاه اجرایی از جمله بانک مرکزی، درگاه یکپارچه خدمات دولت هوشمند ثبت نام یارانه و فراجا نیز قرارگرفته است.

وی تأکید می کند: ایجاد درختواره خانوار و شجره نامه ایرانیان، شناسایی و احراز هویت ایرانیان را در دستگاه‌های اجرایی تسهیل می نماید و خدمات مطلوب تری به مراجعین ارائه می کند.

معاون وزیر کشور به موضوع ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار نیز اشاره کرده و می گوید: ایجاد این پایگاه در راستای تکالیف قانونی این سازمان، موضوع آیین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی موضوع بند ۲ تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم بوده و بر اساس احکام این آیین نامه سازمان ثبت احوال کشور مسئول ایجاد این پایگاه می باشد.

از ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار تا توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان در سازمان ثبت احوال

کارگر می افزاید: از جمله اهداف ایجاد این پایگاه می توان به اجرای احکام آئین نامه اجرایی نحوه شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی، امکان تعیین بعد خانوار تعداد اعضا، به روزرسـانی اطلاعات به صورت مکانیزه و در لحظه در حد امکان، امکان تعامل با سرویس سایر نهادها به منظور بروزسانی اطلاعات و همچنین پاسخگویی به انواع استعلامات مورد نیاز و… اشاره کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=17322
  • ارسال توسط :
  • 163 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای از ایجاد پایگاه اطلاعات خانوار تا توسعه درگاه هویت دیجیتالی ایرانیان در سازمان ثبت احوال بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه درمان رهبر سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران شوراي شهر تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد