• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - شوال - 1445
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
0

بودجه۳۵۰هزارمیلیارد تومانی شهرداری‌های کشور برای۱۴۰۲/نمایشگاه «شهریران»محل گردهمایی فعالان شهری

  • کد خبر : 16524
  • 18 آذر 1402 - 7:54

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی کشور با اشاره به اینکه بودجه شهرداری های کشور در سال جاری به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، بر لزوم بهره گیری از زنجیره های ارزش حوزه مدیریت شهری تأکید کرد. جواد وزیری در گفت‌وگو با بانگ خبر، با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور […]

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی کشور با اشاره به اینکه بودجه شهرداری های کشور در سال جاری به ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، بر لزوم بهره گیری از زنجیره های ارزش حوزه مدیریت شهری تأکید کرد.

جواد وزیری در گفت‌وگو با بانگ خبر، با اشاره به اینکه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نهاد راهبر، پشتیبان، حامی و ناظر بر شهرداری‌هاست، افزود: حدود هزار و ۴۷۰ شهر و شهرداری در کشور وجود دارد که باید توسط این سازمان راهبری شوند و وزارت کشور نیز برای اینکه خانواده بزرگ مدیریت شهری را راهبری کند به ابزارهایی نیاز دارد و از جمله ابزارهایی که می‌توانند یادگیری، تعامل، گفت‌وگو و ارتباط با جامعه بزرگ صنعتی کشور را ایجاد کنند.

یادگیریِ دوسویه‌ میان شهرداری‌ها و بخش‌های مختلف صنعت با «شهریران»

وی با تأکید بر اینکه این تعامل باید در حوزه‌های مختلف با شرکت‌های دانش بنیان و کسانی که ایده‌های بزرگ در مدیریت شهری دارند ایجاد شود، به برگزاری نمایشگاه «شهریران» در کشور اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه بستری برای در کنار هم قرار گرفتن زیست بوم مدیریت شهری است و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم براساس مأموریتش باید به ارتقای این زیست بوم کمک کند؛ لذا «شهریران» تلاش می‌کند تا همکاری و یادگیریِ دوسویه‌ای میان شهرداری‌ها و بخش‌های مختلف صنعت ایجاد کند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی اظهار کرد: برخی از سازمان‌ها برای اینکه بتوانند جامعه مخاطبان‌شان را همراه کنند، از سال‌ها پیش نمایشگاه‌هایی را طراحی و برگزار کرده‌اند؛ نمایشگاه‌هایی که امروز در حوزه خودشان «برند» شده‌اند؛ البته در سال‌های دور چنین تجربه خوبی شکل گرفته، اما استمرار پیدا نکرد و متأسفانه بخش خصوصی هم در برگزاری این نمایشگاه ها بیش از حد نگاه اقتصادی داشته و بعضاً هم علاقه دارند تا در کیش برگزار کنند و برای چنین نمایشگاه مهمی  انگیزه‌های تفریحی دارند. در حالیکه لازم نیست و وضعیت اقتصادی کشور، شرکت‌ها و شهرداری‌ها نیز اجازه نمی‌دهد. ضمن اینکه حوزه مدیریت شهری آنقدر جذابیت و گستردگی دارد که در تهران هم بتوان نمایشگاه خوبی برگزار کرد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی کشور با اشاره به ارائه «زنجیره‌های ارزش» در نمایشگاه «شهریران» گفت:‌ حوزه مدیریت شهری «زنجیره‌های ارزش» مختلفی دارد. مثلا در موضوع پسماند زنجیره‌ای از خدمات هستند که در کنار هم امکان مدیریت پسماند را برای ما فراهم می‌کنند. در ابتدا شرکت‌های تفکیک از مبدا نقش خود را ایفا می‌کنند، بعد شرکت‌های جمع‌آوری وارد عمل می‌شوند، در ادامه نیز شرکت‌های پردازش و تفکیک و در مراحل بعد شرکت‌هایی که زباله را به انرژی تبدیل می کنند و شرکت‌هایی که به دفن بهداشتی زباله کمک می‌کنند، فعالیت می‌کنند. بنابراین ما برای مدیریت پسماند با تنوعی از شرکت‌ها در زنجیره‌ای مشخص روبه‌رو هستیم.

بدون ایجاد «زنجیرهای ارزش» درگیر فرسایشِ سرمایه‌های شهری شده و منابع زیادی تلف می‌شود

به گفته وی، همین ماجرا در حوزه ترافیک و دیگر حوزه‌های شهری هم وجود دارد. در نمایشگاه باید تلاش کنیم وضعیت این  زنجیره ها و قوت و ضعف هایشان دیده شود. اگر نتوانیم این زنجیره را به درستی ایجاد کنیم؛ درگیر فرسایشِ سرمایه‌های شهری می‌شویم و منابع زیادی تلف می‌شود.

لزوم تجمیع تقاضاهای مدیریت شهری و پرهیز از تقاضاهای خرد و پراکنده 

صرف بخشی از بودجه شهرداری‌ها برای خرید تجهیزات و ایجاد تأسیسات و زنجیره‌ها 

وزیری تأکید کرد:‌ همچنین فناوری‌های زیادی باید توسعه پیدا کنند. برای توسعه فناوری‌ها باید تعامل درستی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود. مدیریت شهری باید تقاضاهایش را تجمیع کند و از تقاضاهای خُرد و پراکنده پرهیز کند. تقاضاهای خُرد نمی‌تواند تحقیقات و تولید کننده را تشویق و تهییج کنند. اقتصاد اداره‌ شهر بسیار بزرگ است. امسال بودجه شهرداری‌های کشور به حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بخش قابل توجهی از این بودجه صرف خرید تجهیزات و ایجاد تأسیسات و زنجیره‌ها می‌شود.

وی با اشاره به لزوم استفاده از تجربیات جهانی در مدیریت شهری، گفت: باید بپذیریم که شرکت‌های داخلی در بسیاری از بخش‌ها هنوز آنچنان که باید و شاید عمیق نشده‌اند، از این رو استفاده از تجربه‌های جهانی برای ما الزامی است. در حوزه مدیریت شهری روال و سنتی از قبل بوده که شهرهای مختلفی از کشور با دیگر شهرهای جهان خواهرخوانده یا برادرخوانده می‌شوند و نوعی دیپلماسی شهری بین‌شان برقرار می‌شود.

به گفته رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی کشور، خیلی خوب است که بتوانیم خواهرخوانده یا برادرخوانده ها را به نمایشگاه بیاوریم. در کنار این کار از شرکت‌هایی که صاحب علم و تکنولوژی هستند، برای حضور در نمایشگاه و تبادل دانش با شرکت‌های داخلی دعوت می‌کنیم. البته این اتفاق در دوره‌های بعدیِ نمایشگاه رقم خواهد خورد.

کمک به ساخت داخل و به بومی سازی فناوری‌ها و تجهیزات 

وی یادآور شد:‌ سیاست اصلی ما این است که به ساخت داخل و به بومی سازی فناوری‌ها و تجهیزات و عمق بخشیدن به دانش فنی داخلی کمک کنیم و هدف اصلی ما در این نمایشگاه همین است. برای این منظور باید از همکاری‌های بین‌المللی چه در حوزه مدیریت شهری و چه در حوزه فناوری‌های نوینِ شهری کمک بگیریم.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی کشور، تصریح کرد: شهر اجتماعی‌ترین و ملموس‌ترین لایه زندگی انسان‌هاست. در واقع یکی از مهمترین سرمایه‌های ما که سرمایه اجتماعی است، جامعه شهری را به وجود می‌آورد. با پیوند و علاقه و حس وحدت و برادری است که مردم کنار هم ذیل یک هویت و ذیل یک فرهنگ با هم زندگی می‌کنند. خیلی از مسائل جامعه شهری هم مسائل اجتماعی است. در حال حاضر شاید آنقدر که مسائل و آسیب‌های اجتماعی مردم را آزار می‌دهد، کمبودهای دیگر آزار دهنده نباشند.

دعوت از شرکت‌ها و نهادهای کمک کننده در توسعه سرمایه اجتماعی و حل آسیب های اجتماعی 

وی ادامه داد: شرکت‌ها و نهادها و گروه‌هایی که می‌توانند در توسعه سرمایه اجتماعی و حل آسیب های اجتماعی کمک کنند و یا در ارتقاء فرهنگ شهری نقش داشته باشند را باید دعوت کنیم. آنها با طرح‌ها و ایده‌ها و برنامه‌هایشان باید در این نمایشگاه حضور پیدا کنند و در معرض ارزیابی جامعه مدیریت شهری قرار گیرند.

مدیریت شهری نباید به صورت پراکنده و واگرا و موازی به دنبال تأمین نیازهای خود باشد

وزیری افزود:‌ هدف پایه ای و اولین انتظاری که از برگزاری نمایشگاه «شهریران» داریم، ایجاد بازار است. بازار جایی است که شرکت‌ها آرایش خوبی در قالب زنجیره‌های ارزش پیدا می‌کنند و خودشان را در برابر تقاضای مدیریت شهری قرار می‌دهند. مدیریت شهری باید بداند که چه چیزی می‌خواهد و چه نیازی دارد و با چه مسأله هایی روبروست؟ نباید به صورت پراکنده و واگرا و پاره پاره و موازی و از هم گسیخته دنبال تأمین نیازهای خود باشد؛ بلکه به صورت منسجم و در همکاری و همگرایی باید نیازها تجمیع و تأمین شوند. نمایشگاه باید زیرساخت چنین همکاری هایی باشد.

نمایشگاه شهریران، سقفی است برای گردهم آمدن تمام فعالان اکوسیستم شهری 

وی تأکید کرد: در نمایشگاه «شهریران»‌ مجموعه‌ای از صنایع، شرکت های خدماتی و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و آموزشی و تحقیقاتی و فناور در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانند از مدیریت شهری پشتیبانی کنند. این هدف اصلی ماست و امیدوارم این نمایشگاه چنین بستری را فراهم کند. در حقیقت نمایشگاه شهریران، سقفی است برای گردهم آمدن تمام فعالان اکوسیستم شهری تا ضمن تعامل سازنده با یکدیگر، چالش‌های کلان پیش روی شهرهای ایران را برطرف سازند.

استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان برای پیوند خدمات شهری با دانش روز

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی کشور ادامه داد: این نمایشگاه ضمن معرفی دستاوردها و خدمات بخش‌های فعال در حوزه مدیریت شهری، سعی دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، خدمات شهری را با دانش روز پیوند بزند. شهریران پاویون‌های متعددی خواهد داشت که از جمله آنها می‌توان به پاویون سرمایه گذاری، ارائه تجربه، دانش بنیان‌ها، خلاقیت، گفت‌وگو، رسانه و خدمت اشاره کرد.

برگزاری نمایشگاه «شهریران» در روزهای ۱۷ تا ۱۹ دی در مصلای امام خمینی(ره) 

نخستین همایش و نمایشگاه «شهریران» در روزهای ۱۷ الی ۱۹ دی ۱۴۰۲ از ساعت ۹ الی ۱۵ در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف می‌توانند برای ثبت نام و حضور در نمایشگاه با  مراجعه به وب سایت نمایشگاه به آدرس shahriranexpo.ir ثبت نام نمایند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=16524
  • ارسال توسط :
  • 158 بازدید
  • دیدگاه‌ها برای بودجه۳۵۰هزارمیلیارد تومانی شهرداری‌های کشور برای۱۴۰۲/نمایشگاه «شهریران»محل گردهمایی فعالان شهری بسته هستند

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه دخانيات درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی هشدار هواشناسی ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد