• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

ضرغامی درمراسم رونمایی ازشناسنامه خودروهای تاریخی، سفرهای حاشیه‌سازش را توضیح داد

  • کد خبر : 1573
  • 21 اردیبهشت 1401 - 21:24
ضرغامی درمراسم رونمایی ازشناسنامه خودروهای تاریخی،  سفرهای حاشیه‌سازش را توضیح داد
عزت‌الله ضرغامی در مراسم رونمایی از خودروهای تاریخی در محل وزارت خانه میراث فرهنگی، با اشاره به افزایش بودجه مرمت بناهای تاریخی در سال ۱۴۰۱ ، درباره ‌ارزان‌سازی سفر خارجی‌ها به ایران توضیحاتی داد و از حاشیه‌سازی برای سفرهای استانی‌اش نیز سخن گفت.

بانگ خبر، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در حاشیه رونمایی از خودروهای تاریخی حضور داشت در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه چندی پیش از کمبود اعتبارات و بودجه بخش مرمت گله کرده بود، درباره وضعیت این بودجه توضیح داد:‌ خوشبختانه با همکاری دولت و به‌ویژه مجلس، اعتبارات وزارتخانه افزایش یافته است. این بودجه تقریبا از یک‌ونیم همت (۱۰۰۰ میلیارد تومان) که حدود هشت و یا هفت دهم در بودجه عمرانی و جاری بود به ۲.۶ افزایش پیدا کرده است. در قسمت عمرانی یا تملک دارایی که خیلی مهم است اعتبار وزارتخانه ۷۷ درصد افزایش یافته است، یعنی دو برابر میانگین افزایش بودجه عمرانی در سطح ملی. در کشور ۳۵ درصد افزایش بودجه عمرانی داشتیم، اما برای وزارتخانه ما این اعتبارات ۷۷ درصد افزایش داشته است.

او افزود: بخش زیادی از این بودجه به مرمت تعلق دارد. قبلا گفته بودم که ۲۴۰ میلیارد تومان بودجه مرمت در سال ۱۴۰۰ داشتیم که اگر به ۳۵ هزار بنای تاریخی تقسیم کنیم حدود ۱۰ میلیون تومان برای هر بنای تاریخی می‌ماند، یعنی روزی ۳۰ هزار تومان. اگر قیمت کارگر ساختمانی روزانه ۳۰۰ هزار تومان باشد میانگین اعتبار روزانه مرمت بناهای تاریخی ۳۰ هزار تومان است.

 

ضرغامی گفت: خوشبختانه سفرهای استانی مصوبات خوبی هم دارد، مثلا برای سفر استانی اصفهان که در آینده نزدیک انجام می‌شود در جلسه کارشناسی ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصویب شده است که البته بخش زیادی از آن به میراث فرهنگی اختصاص دارد. این مبلغ یعنی نیم همت که در مقایسه با کل بودجه ما رقم قابل توجهی است.

ماجرای سفرهای استانی و کبوتربازی!

او در ادامه این موضوع ، به سفری که به استان چهارمحال و بختیاری در پیش دارد و به عنوان عضو کابینه موظف است به منطقه بروجن سفر کند، اشاره کرد و با استفاده از این فرصت، درباره حاشیه‌سازی برای سفرهایش توضیحاتی داد و گفت: بعضی مواقع بدون تحقیق، خبرهای نادرستی در فضای مجازی منتشر می‌شود، مثلا همین که بعضی‌ها می‌گویند “وزیر میراث فرهنگی خوب است فقط به همان میراث فرهنگی توجه کند، به کشاورزی و حوزه‌های دیگر چه کار دارد”. این درحالی است که در سفرهای استانی وزرا نماینده دولت هستند، یعنی تقسیم کار صورت می‌گیرد و هر وزیر به یک شهرستان می‌رود و حوزه ماموریتی خود را به‌طور ویژه رسیدگی می‌کند و باید در جلسات مردمی شرکت کند و در پایان روز هم در جلسه شورای اداری استان در حضور رییس‌جمهور گزارش کار حوزه ماموریتی خود را بدهد. بنابراین، اگر مشاهده کردید وزیر راه در سفری استانی درباره میراث فرهنگی نظر داد دیگر کسی نمی‌تواند به وزیر راه ایراد بگیرد که چرا وارد این حوزه شده است و باید فقط به راه و جاده رسیدگی کند. او به درستی در منطقه‌ای که حوزه ماموریتی‌اش بوده به عنوان نماینده دولت رسیدگی کرده است و ما هم از او خواسته‌ایم این کار را انجام دهد.

توضیحات ضرغامی درباره سفرهای حاشیه‌سازش

ضرغامی ادامه داد: گاهی برخی دوستان که خود را کارشناس معرفی می‌کنند خبر نادرستی می‌دهند و بعد هم به صفحه اینستاگرام ضرغامی ارجاع می‌دهند و می‌گویند که “وزیر به جای آن‌که به مسائل میراث فرهنگی و گردشگری بپردازد راجع به کبوترخانه و سافاری نظر می‌دهد”. این بحث‌ها نشان می‌دهد آن فردی که خود را کارشناس معرفی می‌کند حداقل اطلاعات میراث فرهنگی را ندارد. فکر می‌کند آن کبوترخانه یعنی کبوتربازی روی پشت‌بام‌های قدیم در فیلم «طوقی» علی حاتمی.

او اضافه کرد: کبوترخانه یک بنای تاریخی ارزشمند و قابل افتخار است. رشته من عمران است، اگر امروز از مهندسان بخواهیم یک کبوترخانه مشابه نمونه تاریخی بسازند، نمی‌توانند. چون از فضله‌های کبوتر کود مناسب برای زمین‌های کشاورزی استخراج می‌کنند این کبوترخانه را به گونه‌ای مهندسی‌شده ساخته‌اند که ۱۰ هزار کبوتر بدون مزاحمت برای یکدیگر در آن جای می‌گیرند و محل کود این تعداد کبوتر هم مشخص است. زیبایی آن لانه‌ها و پایداری کبوترخانه بعد از ۵۰۰ سال یک اتفاق بزرگ مهندسی است، اما فردی که ادعای کارشناسی هم دارد وقتی فیلم سفر ما به کبوترخانه را دیده گفته ضرغامی رفته کبوتربازی. حداقل یک تحقیق و جست‌وجو کنید.

سافاری لاکچری‌بازی نیست

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره حاشیه‌سازی‌هایی که درباره سافاری‌سواری‌اش هم شده است، توضیح داد: ما که نرفته بودیم ماشین‌سواری کنیم. سافاری یک ماجراجویی ارزان‌قیمتِ غیرلاکچری است. هر ماشین لاستیک‌پهنی می‌تواند در جایی که شن و رمل دارد سافاری کند. این کار، مربی دارد، آموزش‌ می.دهند و ایمنی آن را تامین‌ می‌کنند تا با کمترین قیمت سافاری انجام شود. سافاری بازی نیست که فکر کنند ما که به شهرستان رفته بودیم دنبال عیاشی و بازی هستیم.

او تاکید کرد: این حوزه (میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) ‌ تخصصی است. هر موضوعی را اول تحقیق کنید و بعد انتقاد واقعی و کارشناسی داشته باشید.

ضرغامی سپس درباره هزینه ۵۰ هزار تومانی که برای سافاری اعلام کرده و به گفته خبرنگارانی که در جمع آن‌ها صحبت می‌کرد تداعی‌کننده ماجرای قیمت گوجه در دوران احمدی‌نژاد بود، گفت: بله! آن زمان قیمت گوجه در نارمک، محل زندگی آقای احمدی‌نژاد همان مبلغی بود که گفته بودند. البته آن زمان که این ماجرا پیش آمد من رییس سازمان صدا و سیما بودم و در حوزه دیگری چالش داشتیم و چون در دولت اختلاف پیش آمد، روزنامه‌های آن موقع عکس‌ ما را کنار هم گذاشتند و آن اختلاف را تشدید کردند. به هر حال، قیمت کالا در مناطق مختلف فرق دارد. سافاری به قیمت ۵۰ هزار تومان در نزدیک‌ترین کویر یزد درحال انجام است. ورودی یک دور سافاری در آن کویر همین قیمت بود. به هر حال آنجا رستوران هم دارد و خدمات دیگری هم می‌دهند. آموزش اگر بدهند پول بیشتری می‌گیرند. کسی که سفر می‌رود این رقم‌ها برایش پایین است. یک زمانی درباره قیمت‌ها در محله قدیمی ما، پشت میدان راه‌آهن بحث ۱۰۰ هزار تومان را می‌کنید، یک زمانی هم یک خانواده با ماشین خوب برای سافاری سفر می‌کند، قطعا برای این خانواده این رقم‌ها عددی نمی‌شود. ولی قیمت یک دور سافاری در کویر یزد همان عددی است که گفتم.

توضیحات ضرغامی درباره سفرهای حاشیه‌سازش

میانگین هزینه‌کرد هر گردشگر خارجی در ایران ۷۰۰ دلار

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه این گفت‌وگو که در حاشیه آیین رونمایی از شناسنامه بین‌المللی خودروهای تاریخی و در جمع خبرنگاران انجام شد، درباره این‌که چرا امکان سفر ارزان را برای خارجی‌ها فراهم می‌کنید و به نوعی به آن‌ها یارانه می‌دهید، درحالی‌که سفر برای خانوار ایرانی ارزان نیست، اظهار کرد: ما گردشگری را باید رونق دهیم. هر چقدر گردشگر اضافه شود رونق گردشگری اتفاق می‌افتد. باید این را به عنوان اصل قبول کنیم که گردشگری به اشتغال مردم، بالارفتن تولید ناخالص داخلی و توسعه اقتصاد کمک می‌کند.

ضرغامی با تاکید بر لزوم به صرفه کردن قیمت سفر به ایران و افزایش هزینه‌کرد گردشگران خارجی در کشور، گفت: میانگین هزینه‌کرد گردشگران خارجی در ایران ۷۰۰ دلار است، درحالی‌که در بعضی کشورها مثل قطر این رقم دو هزار دلار است. در کشورهای مجاور و همسایه تعداد زیادی از مردم دوست دارند به ایران سفر کنند و وقتی هم می‌آیند پول خرج می‌کنند. حالا ممکن است این گردشگران هتل پنج‌ستاره نروند و در یک بومگردی اقامت کنند، این‌که خیلی خوب است و ما باید پشتیبانی کنیم، اما مساله این است که گردشگر وقتی می‌خواهد به ایران سفر کند حساب و کتاب می‌کند، ‌هزینه بلیت هواپیما و هتل را هم درنظر می‌گیرد و گاهی منصرف می‌شود. چه اشکالی دارد ظرفیت فراهم کنیم گردشگران کشورهای همسایه، زمینی به ایران سفر کنند. درست است که ما باید گردشگری را برای مردم خودمان هم ارزان کنیم، اما به آن معنا نیست که بگوییم به ما چه که برای گردشگر خارجی سفر ارزان‌قیمت فراهم کنیم. اگر گردشگر خارجی ببیند ایران برایش سهل‌تر و ارزان‌تر است حتما استقبال می‌کند و رونق گردشگری اتفاق می‌افتد.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=1573

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
8قلاده پلنگ، پارک ملی، منطقه، حفاظت شده، تندوره، بانگ خبر، خراسان رضوی ، بانگ خبر،بانک سینا، رتبه، اول، سلامت ،عملکرد، شبکه بانکی، کشور ،،کسب آبگیری، سد، چم شیر، نیازمند، رعلی سلاجقه، هوای پاک، بانگ خبراستی آزمایی، محیط زیست، اجتماعی افزایش اقتصاد ایران بانک سپه، وزیر امور اقتصادی، دارایی، املاک، مازاد، فروش، بانک مباحث، مالی، موضوعف تمرکز، بانگ خبر بانک ملی بانگ خبر بانگ خبر، برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها بهزاد شیری تهران تولید تیراندازی خبر خبری دانشگاه رئیسی رهبر سیاسی فرهنگ فرهنگی مجلس مذهبی ورزش وزیر صنعت پست بانک ۵۵۰ میلیارد ریال، وام، ازدواج، پرداخت، تسهیلات قرض الحسنه، بانک شهر بانگ خبر
ارشاد