• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

نظام سلامت ایران در منطقه از مرجعیت علمی برخوردار است

  • کد خبر : 15361
  • 30 آبان 1402 - 10:01
نظام سلامت ایران در منطقه از مرجعیت علمی برخوردار است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در «نخستین همایش ملی مرجعیت علمی» با اعلام تحقق مرجعیت علمی نظام سلامت ایران در منطقه، مرجعیت علمی ایران در جهان را دست یافتنی دانست.

بانگ خبر، به گزارش وبدا، دکتر بهرام عین اللهی در«نخستین همایش ملی مرجعیت علمی» که در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: خوشبختانه ایران در حوزه سلامت به بسیاری از مراحل و شاخص های مرجعیت علمی در منطقه دست یافته و توسعه این موفقیت در سطح جهانی با دو بال دانش و سلامت یعنی همکاری های وزارت علوم و وزارت بهداشت قابل حصول است.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ که مقام معظم رهبری برای نخستین بار موضوع  «مرجعیت علمی» جمهوری اسلامی ایران در جهان را در دیدار  دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) مطرح کردند ۱۸ سال می گذرد و باید اذعان داشت که از این هدفگذاری عقب هستیم و به نحو مورد انتظار  به این مهم پرداخته نشده است.

وزیر بهداشت با بیان این که در دوره قبل از وزارت به عنوان رییس انجمن علمی آموزش علوم پزشکی ۶ همایش «مرجعیت علمی» در حوزه سلامت و علوم پزشکی برگزار کرده و دستاوردهای آن را در اختیار «نخستین همایش ملی مرجعیت علمی» قرار خواهد داد، عنوان کرد: مرجعیت علمی برای ما یک مفهوم اعتقادی است ؛ چنان که در قرآن مجید و روایات مأثور  از ائمه (ع) در خصوص علم  سفارش فراوان شده و  این که حضرت علی (ع) می فرمایند «العلم سلطان»  نشان دهنده اهمیت جایگاه دانش و دانش اندوزی است.

دکتر عین اللهی اولین قدم برای کسب مرجعیت علمی را داشتن دانشگاه هایی دانست که به معنای واقعی کلمه محل تولید علم باشند و بتوانند آخرین دستاوردهای علمی روز جهان را با دانشمندان کشور به اشتراک گذاشته و به طور دائم درباره آنها بحث و تبادل نظر کنند.

وی با اشاره به جایگاه نظام سلامت ایران در منطقه و جهان، گفت: جمهوری اسلامی ایران بنا به اذعان سازمان بهداشت جهانی  در حوزه سلامت از نظر شاخص ها در رده اول منطقه قرار داد و به عنوان نمونه در همین بیمارستان شهریار که روز گذشته با حضور رییس جمهور افتتاح شد، بالغ بر ۴۰ درصد تجهیزات و دستگاه های پیشرفته پزشکی مستقر در آن  از سوی شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته شده اند که بعضا از انواع خارجی هم مرغوب ترند.

وزیر بهداشت، توسعه و حمایت از پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان را گام مهم بعدی برای دستیابی به مرجعیت علمی ایران در جهان توصیف کرد و اظهار داشت: بدون داشتن شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی که دستاوردهای پژوهشی را به محصول تبدیل کنند، نمی توان در جهان امروز به پیشرفت نائل آمد.

دکتر عین اللهی جامع ترین تعریف از مرجعیت علمی را «بهره برداری بهینه از مجموعۀ منابع کشور برای  حرکت منظم و پیوسته و استفاده از ظرفیت ها برای کسب  چشم انداز و جایگاه علمی آرمانی در قالب  نقشه جامع علمی کشور و توانایی تببین ساخت علمی الگوی اسلامی، ایرانی» عنوان کرد و گفت: در اسناد بالادستی از جمله در سند چشم انداز ۱۴۰۴، در سیاست های کلی علم و فناوری و  سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی و راهبردهای آن تاکید شده است.

وزیر بهداشت، مدیریت نظام مند عرصه علمی، گفتمان سازی علمی، نهضت نرم افزاری و تولید علم، برگزاری جلسات و کرسی های آزاد اندیشی، یادگیری از غرب و شاگرد نبودن مادام العمر، تحول در آموزش عالی، تحول در نظام تعلیم وتربیت، نخبه پروری و حمایت از نخبگان، تأسیس شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی علوم و فناوری ها ، تبادل علمی و دیپلماسی علمی را مهم ترین محورهای احراز مرجعیت علمی اعلام  و تصریح کرد: بدون توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی نمی توان به مرجعیت علمی رسید. بنابراین هرچه در علوم پایه هزینه کنیم،  سرمایه گذاری کرده ایم.

دکتر عین اللهی کارکرد رسانه ها برای ایفای نقش در نهضت تولید علم را یادآور شد و خاطرنشان کرد: باید اهمیت علم و نهضت علمی در رسانه ها به ویژه صدا و سیما روایت و تبیین شده و ارج و قرب و منزلت دانشمندان  به فرهنگ تبدیل  شود؛ چرا که متاسفانه بسیاری از اقدامات علمی برجسته در کشور انجام می شود و  کسی از دستاوردهای آن اطلاع ندارد.

وی گفتمان سازی نهضت نرم افزاری و تولید علم در دانشگاه ها و استمرار آن را از نکات راهبردی دانست و گفت: تولید محتوای علمی مورد نیاز جامعه، تغییر نگاه در تاسیس مراکز تحقیقاتی، کشف راه های میان بر در تولید علم، توسعه پژوهش در دانشگاه ها ،  پاسخگویی به نیازهای جامعه و داشتن برنامه در جهت رسیدن به مرزهای جدید دانش، از موضوعات کلیدی در گفتمان سازی علمی است.

وزیر بهداشت با بیان این که باید راهی برای طرح ایده های خلاق در دانشگاه ها وجود داشته باشد که یکی از این راه ها ایجاد کرسی های آزاد اندیشی است، افزود: باید به طرح نظریات علمی با سعه صدر ، شنیدن دیدگاه های گوناگون  و نقد علمی و تخصصی آنها  و تشکیل کرسی های آزاد اندیشی برای کسب مرجعیت علمی کمک کرد.

وزیر بهداشت، استفاده از تجارب جهانی در عرصه علم را ضروری دانست و گفت:  تجربیات علمی جهانی باید با توجه به فرهنگ، هنجارها  و باورهای ما مورد توجه قرار گیرد.

دکتر عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش استفاده از هوش مصنوعی در علوم را به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای علمی بشر ، فرصتی در خور توجه اعلام کرد و گفت: ایجاد دانشگاه های نسل جدید و هوشمند در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی به ما کمک خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=15361

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران خبر دانشگاه درمان رهبر رگبار و رعد و برق سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران شوراي شهر تهران فرهنگ مجلس مذهبی هشدار هواشناسی ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر
ارشاد