• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4
 رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت وگو با بانگ خبر:

استانداردهای صنعت خودروسازی باید سختگیرانه تر شود

  • کد خبر : 15226
  • 27 آبان 1402 - 17:47
استانداردهای صنعت خودروسازی باید سختگیرانه تر شود
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: استانداردهای سازمان استاندارد باید نسبت به دوره های پیشین دقیق تر و سختگیرانه تر باشد تا خودروساز نتواند خودروی غیر استاندارد تولید کند. تا زمانی که استانداردها در سطح پایین باشند، شاهد هیچ تغییری در صنعت خودروسازی نخواهیم شد.

به گزارش بانگ خبر، دکتر مهدی قطعی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات و استاد تمام گروه علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو  با خبرنگار بانگ خبر گفت: کشور ایران در حال حاضر از برخی فناوری های روز دنیا در صنعت خودروسازی عقب مانده است. وزارت صمت، سازمان استنادارد و پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت کشور باید فشارهایی مبنی بر بکارگیری از این سیستم ها بر خودروسازان وارد کنند.

وی افزود: وزارت کشور باید روز به روز استانداردهای سخت تری در حوزه خودرو بنویسد و زمان بندی کند تا خودروساز خود را به آن سطح استاندارد برساند. با اعمال این سخت گیری ها بسیاری از بخش های صنعت خودروسازی مجبورند به سیستم های جدید تبدیل شوند.

وی بر ضرورت اعمال این فشارها تاکید کرد و اظهارداشت: هیچ صنعتی به نفعش نیست که خود را به دردسر بیندازد مگر اینکه از مراجع بالادستی به او فشار وارد شود. سازمان استاندارد باید مرتبا استانداردهای خودش را بازنویسی کند. پلیس راهنمایی و رانندگی باید برای ثبت پلاک خودرو مرتبا آیین نامه های سختگیرانه تری اعمال کند. وزارت صنعت معدن و تجارت نیز باید برای ادامه کار خودروسازها شرایط سنگین تری تعریف کند.

وی ادامه داد:  تا زمانی که فشار از این مراجع بالادست نباشد، هیچ خودروسازی به سمت انجام این کار نمی رود زیرا به نفع او نیست و از وضع موجود رضایت دارد. به مجرد اینکه تعدادی خودرو در بازار عرضه می شود، به ثانیه نمی کشد که کل بازار آن را می بلعد. در چنین شرایطی ما نباید توقع داشته باشیم فشار از بازار روی تصمیمات خودروساز اثر بگذارد اما اعمال فشار از سوی سازمان استاندارد، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت نفت، پلیس راهنمایی و رانندگی می تواند صنعت خودروسازی را متحول سازد.

وی تصریح کرد: استانداردهای سازمان استاندارد باید نسبت به دوره های پیشین دقیق تر و سختگیرانه تر باشد تا خودروساز نتواند خودروی غیر استاندارد به وجود آورد. تا زمانی که استانداردهای ما در سطح پایین است و یک جور استاندارد تعریف می کنیم که تنها با وضع موجود هماهنگی دارد، شاهد ایجاد هیچ تغییری در صنعت خودروسازی نخواهیم بود.

قطعی به خبرنگار بانگ خبر گفت: باید در دوره های کوتاه مدت استاندارد نویسی و سیستم های ارزیابی  و بیمه را سخت گیرانه تر کنیم. اعمال این سختگیری ها روی کیفیت صنعت خودروسازی تاثیر می گذارد. در وضعیت موجود خودروساز اصلا تلاشی برای ایمنی، سیستم سلامت خودرو ندارد. بحث سلامت خودرو از جمله مباحثی است که امروزه خودروسازان جهان به روی آن کار می‌کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در بحث سلامت خودرو باید وضعیت تمام حسگرهای خودرو و تمام قسمت های قابل کنترل خودرو مورد ارزیابی و پردازش قرار بگیرد. عیب و ایرادهای این قسمت ها باید شناسایی شوند و باید برای بسیاری از آنها برنامه تغییر و نگهداری مناسب تعریف کنیم. شرکت های بیمه گر باید روی این مساله حساسیت به خرج دهند. همچنین آنها باید روی بحث تصادف حساس باشند و به بحث کنترل خودرو، تصادف های خودرو به خودرو، خودرو به عابر پیاده نیز ورود پیدا کنند. شرکت بیمه گر باید استاندارد سختگیرانه تری اعمال کند. هزینه بیمه را دست بالا بگیرد و هزینه روی دست خودروساز بگذارد تا تولید محصول غیر ایمن برای خودروساز صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی تاکید کرد: تنها راه برون رفت از این مشکل اعمال دیدگاه سختگیرانه و فشار از بالادست است. قسمت تحقیق و توسعه  پایین دست( دانشگاه) روی غلتک افتاده است. به طور قطع اگر مراجع بالادستی فشار لازم را بیاورند، در آینده نزدیک برنامه ها و پروژه‌هایی که در کتابخانه خاک می خوردند، پیاده سازی خواهند شد و آثار هوشمند سازی خودروهای ساخت ایران را مشاهده خواهیم  کرد.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: شاید در وهله نخست این سیستم ها هزینه زا یا فانتزی قلمداد شوند اما من به عنوان پژوهشگر دانشگاهی، سیستمی را فانتزی می دانم که ایمنی اش را به دست خودرو داده و سیستم های جلوگیری از تصادف خودرو و عابر پیاده را اجرا نمی کند.

گفت و گو: فرزانه صدقی

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=15226

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد