• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

دیدن آبشار«ریژآو یا پیران» را از دست ندهید

  • کد خبر : 1302
  • 31 فروردین 1401 - 17:57
دیدن آبشار«ریژآو یا پیران» را از دست ندهید
آبشار ریژآو یا آبشار پیران، یکی ار آبشارهای بلند ایران است که در شهرستان سرپل ذهاب دراستان کرمانشاه واقع شده است. این آبشار سه طبقه، هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند و صخره‌های اطرافش محبوب صخره نوردان است. در اطراف این آبشار جاذبه‌های متنوع دیگری نیز وجود دارد.پیشنهاد می کنیم حتما سفری به این استان داشته باشید و آثار و جاذبه های زیبای آن را دیدن کنید.

به گزارش بانگ خبر، این آبشار زیبا، درشهر ریژاو در روستای ژالکه از جمله بلندترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود و در شهرستان سرپل ذهاب واقع شده که در قسمت پایین این آبشار با عبور از دره هونه به روستای پیران منتهی می‌شود. ارتفاع این آبشار حدود۱۸۰ متر است و به دلیل ارتفاع بلند و دیوارمانند صخره‌ها صعود از آبشار غیرممکن است.

در برخی موارد واژه ریژآو که به معنای سر ریز آب (در زبان کردی) است به غلط در تابلوهای معرفی در منطقه ریجاب نوشته شده و با این نام معرفی می‌شود در حالیکه نه در فارسی و نه در کردی این واژه هیچ معنی و مفهومی ندارد. آبشار پیران در چهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.

قسمت ورودی این آبشار از محل پارکینگ خودروها تا محل فرود آبشار و حوضچه آن پس از زلزله مهیب سال ۹۶ در سرپل ذهاب تخریب شده‌است و سنگ‌هایی عظیم محل ورودی به فاصله ۵۰ متر تا قبل از حوضچه آبشار را مسدود و تخریب کرده است.

این آبشار که ارتفاع آن حدود ۱۸۰ متر است، از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود. در نزدیکی آبشار پیران ، ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد.از جمله جاذبه های این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است. به طوری که هر سال تعداد زیادی کوهنورد به منطقه زیبا سفر می‌کنند.

عکس های آبشار پیران ، پر ارتفاع ترین آبشار ایران

برای رفتن به آبشار پیران باید از سرپل‌ذهاب حدود ۹ کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و با حدود یک ربع پیاده‌روی به منطقه زیبایی که آبشار در آن واقع شده می‌رسیم.

عکس های آبشار پیران ، پر ارتفاع ترین آبشار ایران

برای دیدن این آبشار از دو مسیر می توان استفاده کرد. مسیری که به پای آبشار منتهی می شود از شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران رفته و با دور زدن این روستا به پارکینگی در شرق آن ختم می شود. از این نقطه تا پای آبشار هم مسافتی در حدود ۱۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد که در حال حاضر حدود دو سوم از آن به صورت سنگفرش مناسبی بهسازی شده است.

عکس های آبشار پیران ، پر ارتفاع ترین آبشار ایران

مسیر دیگر از منطقه ریژاو گذشته و در کنار روستای ژالگه به بالای صخره های مشرف بر آبشار ختم می شود. موقعیت مکانی این نقطه به گونه ایست که منظره و نمایی بسیار زیبا از آبشار را از روبروی آن به نمایش می گذارد…

 

عکس های آبشار پیران ، پر ارتفاع ترین آبشار ایران

آبشار ریژاو در واقع مجموعه ای ۳ تا ۴ تایی از آبشارهایی است که از منتهی الیه فلات شمالی شهرستان سرپل ذهاب به دشت ذهاب می ریزند. آبشار اصلی که حجم چند برابری نسبت به بقیه دارد در موقعیتی قرار دارد که از داخل روستای پیران دیده نمی شود و حتما باید پیاده تا نزدیک آبشار بروید که قبلا حدود یک ربع پیاده روی داشت اما امروزه که بر اثر زلزله معبر تخریب شده است بیش از نیم ساعت پیاده روی سخت و گاهی خطرناک دارد !!

بلندترین آبشار ایران - آبشار پیران - کرمانشاه

آبشار۳ طبقه است که دو طبقه بالایی بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه تر است. در نزدیکی آبشار ویرانه های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می رسد.

عکس های آبشار پیران ، پر ارتفاع ترین آبشار ایران

آبشار ریژاو در واقع مجموعه ای ۳ تا ۴ تایی از آبشارهایی است که از منتهی الیه فلات شمالی شهرستان سرپل ذهاب به دشت ذهاب می ریزند. آبشار اصلی که حجم چند برابری نسبت به بقیه دارد در موقعیتی قرار دارد که از داخل روستای پیران دیده نمی شود و حتما باید پیاده تا نزدیک آبشار بروید که قبلا حدود یک ربع پیاده روی داشت اما امروزه که بر اثر زلزله معبر تخریب شده است بیش از نیم ساعت پیاده روی سخت و گاهی خطرناک دارد.

گزارش از: لیلا الیاسی

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=1302

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه رهبر سازمان تامین اجتماعی سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر کمیته امداد امام خمینی
ارشاد