• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

احتکار خودرو توسط خودروسازان واقعیت دارد؟

  • کد خبر : 12776
  • 13 مهر 1402 - 13:41
احتکار خودرو توسط خودروسازان واقعیت دارد؟
در روزهای اخیر خبرهای ضد و نقیضی در مورد احتکار دو خودروساز بزرگ کشور به گوش می‌رسد؛ اما این اخبار تا چه حدی صحت دارد؟

بانگ خبر، به گزارش تجارت نیوز ماجرای احتکار خودروسازان، داستان جدیدی نیست و در اکثر مواقع توسط خبرگزاری‌ها مطرح می‌شود. در نتیجه التهابات و بالا و پایین‌های بازار، انگشت اتهام همواره به سوی دو خودروساز بزرگ کشور برای احتکار خودرو است.

سابقه احتکار خودرو ایران خودرو و سایپا

با نگاه به روند تولید و عرضه دو خودروساز بزرگ کشور، به دلیل تیراژ بالای محصولات این شرکت‌ها، روند پر و خالی شدن پارکینگ آن‌ها با سرعت بسیار بالایی درحال انجام است. حال اگر به هر دلیلی، اخلال در تحویل خودرو به وجود آید، انباشت محصولات تولیدی در پارکینگ‌های ایران خودرو و سایپا به سرعت بالا خواهد رفت.

برای مثال، زمانی که خودروسازان در سال ۱۳۹۷ با مشکل تأمین قطعات مواجه شدند، تعداد محصولات ناقص در پارکینگ آن‌ها به سرعت بالا رفت. کار به جایی رسید که جمعاً حدود ۱۴۰ هزار دستگاه در ابتدای سال ۱۳۹۸ با مشکل تأمین قطعه روبه رو بوده و در پارکینگ خودروسازان زمین‌گیر شده بودند.

در همین موقع، انگشت اتهام دوباره به سوی این دو خودروساز گرفته شد که بی‌دلیل هم نبود. اغلب کارشناسان بر این باور بودند که خودروسازان با امید افزایش قیمت خودرو درب کارخانه، میزان عرضه را به طرز وحشتناکی پایین آوردند دست به احتکار خودرو زده‌اند؛ اما ایران خودرو و سایپا همانند گذشته، این اتهام را تکذیب کردند و تا به امروز نیز کسی از درست یا غلط بودن آن اطلاع درستی ندارد.

احتکار خودروسازان به امید افزایش دوباره قیمت‌ها؟

بازار خودرو از ابتدای سال جاری نیز همانند چند سال اخیر، التهابات بسیاری را تجربه کرد. در نتیجه سقوط نرخ دلار روی کانال ۵۰ هزار تومان و ثبات آن در بازار آزاد، بازار خودرو نیز با افت قیمت شدیدی همراه بود که منجر به افت شدید تقاضا نیز شد.

حال با کاهش عرضه خودروسازان در بازار، دوباره این شائبه مطرح می‌شود که ایران خودرو و سایپا، به فکر گرفتن مجوز افزایش قیمت هستند. یک خبرگزاری اعلام کرده که در پارکینگ‌های ایران خودرو، میزان محصولات دوباره افزایش داشته و این شرکت دست به احتکار به امید گرانی کرده است.

بررسی‌های صورت گرفته از میزان تولید و فروش ایران خودرو در سه ماهه تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته، نشان از افت سه درصدی تولید و ۱۲ درصدی فروش دارد. درحالی که افت ۱۲ درصدی فروش برای شرکتی با این عظمت، مقدار چشم‌گیری نبوده و نمی‌توان از این جهت، ایرادی به ایران خودرو گرفت.

این شرکت روز گذشته جوابیه‌ای در این باره صادر کرده و اعلام می‌کند، دو محصول هایما S5 و رانا پلاس که به دلیل مشکل استاندارد، قادر به دریافت پلاک نبودند و به این جهت، تحویل این دو خودرو امکان پذیر نبود. البته مشکل پلاک‌گذاری هایما S5 برطرف شده و رانا پلاس نیز درحال پیگیری است.

بنابراین حتی درصورتی که احتکار خودروسازان صحت داشته باشد، ایران خودرو و سایپا می‌توانند با استفاده از نواقص قانونی و ضعف‌های نظارتی، این اتهامات را به آسانی دور بزنند.

تلاطم بازار، تنها دلیل مشکلات

هر زمانی که التهابات در بازار ارز اوج می‌گیرد، بنگاه‌های تولیدی نیز با مشکلات بسیاری بر سر عرضه و تقاضا روبه رو می‌شوند و درنتیجه، بازار از تعادل نسبی خارج می‌شود.

تنها راه چاره برای رفع مشکل صنایع مختلف داخلی، ایجاد ثبات نرخ ارز و اقتصاد کشور در بلند مدت بوده تا بنگاه‌های تولیدی بتوانند به یک تعادل نسبی در عرضه و تقاضا برسند. از سوی دیگر باید با کاهش انحصار در بازار خودرو از طریق واردات و تنوع محصولات در بازار، رقابت‌پذیری خودروسازان داخلی را افزایش داد. در چنین حالتی احتکار خودروسازان داخلی، تنها به ضرر خودشان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=12776

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
_دانش آموز آموزش و پرورش اجتماعی اقتصاد ایران بارش باران بانک ملی بانگ خبر برچسب‌ها: آزمون نهایی برچسب‌ها: آموزش و پرورش برچسب‌ها: بارش برف و باران هواشناسی برچسب‌ها: دادگاه مطبوعات برچسب‌ها: دادگاه منافقین برچسب‌ها: دادگاه منافقین داعشی‌های دهه ۶۰ ایران برچسب‌ها: رسول کوهپایه‌زاده کوروش کمپانی برچسب‌ها: رییس جمعیت هلال احمر غزه برچسب‌ها: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران تهران دستگاه آمبولانس بیمارستان گاندی آتش سوزی بیمارستان گاندی سید جلال ملکی آتش‌سوزی آتش‌نشانی برچسب‌ها: شهرداري تهران برچسب‌ها: محیط زیست برچسب‌ها: مواد مخدر برچسب‌ها: هواشناسی برچسب‌ها: وزارت آموزش وپرورش تعطیلی مدارس تهران انتخابات ۱۴۰۲ برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک طرح فجرانه هدفمندي يارانه‌ها برچسب‌ها: کالابرگ الکترونیک هدفمندي يارانه‌ها تهران جریمه رانندگی خبر دانشگاه درمان رهبر سازمان هواشناسی سلامت سیاسی شهرداري تهران فرهنگ مجلس مذهبی نماز عيد فطر ورزش وزارت بهداشت پست بانک پليس پليس راهور پیام تبریک، مدیرعامل، صندوق قرض الحسنه شاهد، روز خبرنگار، بانگ خبر کمیته امداد امام خمینی
ارشاد