• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
5
رئیس خانه احزاب ایران در نشست خبری همایش دیپلماسی اقتصادی بیان کرد

رسالت و هدف اول احزاب همراهی با مردم در  کمک به حکمرانان و کشورداری است

  • کد خبر : 12285
  • 04 مهر 1402 - 18:20
رسالت و هدف اول احزاب همراهی با مردم در  کمک به حکمرانان و کشورداری است
منوچهر متکی با بیان اینکه خانه احزاب دو رسالت محوری دارد، گفت: رسالت و هدف اول همراهی با مردم در  کمک به حکمرانی است زیرا تأکید امام و رهبری همواره بر حمایت از دولت هاست و رسالت دوم خانه احزاب رصد کشور داری به معنای بررسی روند جریان امور در حوزه های مختلف کشورداری است.

 بانگ خبر، منوچهر متکی  در نشست خبری که امروزسه شنبه ۴ مهر ماه ۱۴۰۲ در محل خانه احزاب برگزار شد، گفت: در  شورای مرکزی خانه احزاب رصد مسائل کشور در حوز های اقتصادی ، سیاسی فرهنگی و اجتماعی در دستور کار خود قرار داده ایم و در همین راستا نشست هایی با  عناوین مختلف ازجمله نشست های موضوعی  یا فصلی برگزارمی‌کنیم.

رئیس خانه احزاب ایران با بیان اینکه خانه احزاب با مشارکت خانه دیپلماسی اقتصادی در روز شنبه ۸مهرماه همایش بررسی شرایط اقتصادی کشور، دغدغه ها و راهکارها را برگزار می‌کند، گفت: این همایش و پنل‌های آن بازتابی است از مطالبات و انتظارات معیشتی مردم و در این برنامه شماری از  مسئولین و فعالین دولتی و غیر دولتی اقتصادی و دبیران احزاب، دیدگاه های خودشان را در خصوص عملکرد دولت و دستگاه های اجرایی، برنامه ریزی و قانونگذاری، مدیرت کشور و روش های حکمرانی مطرح می‌کنند.

وزیر سابق امور خارجه در خصوص انتظار از احزاب در فرآیند حکمرانی و اداره امور کشور به خبرنگار بانگ خبرگفت: دولت ها از احزاب حمایت نمی‌کنند و آنها را قبول ندارند، متاسفانه احزاب در ایران مشکلات زیادی دارند و یکی از این مشکلات این است که دولت ها احزاب را قبول ندارند و به آنها توجهی نمی کنند و در واقع احزاب را مزاحم خود می دانند.

رئیس خانه احزاب اظهار کرد: نه دولت‌ها احزاب را قبول دارند و نه مردم و متاسفانه احزاب خودشان هم اعتماد به نفس ندارند و خودشان هم همدیگر را قبول ندارند ما این انتقاد را به خودمان هم داریم.

منوچهر متکی با بیان اینکه احزاب هیچ امکاناتی برای پیشبرد اهداف خود ندارند افزود:  احزاب علاوه براینکه  از فعالیت های اقتصادی منع شده‌اند، دولت‌ها هم هیچ بودجه و امکاناتی به آنها نمی‌دهند، بنابراین ما اگر بخواهیم یک همایش بین‌المللی و یا نشست و کنفرانس هایی برگزار کنیم، متاسفانه هیچ  منبع مالی و امکاناتی برای این رویدادها نداریم.

وی گفت: درحالی که در کشور های دیگر این طور نیست زیرا آنها به احزاب توجه ویژه ای می کنند وهر حزبی به میزان رایی که در انتخابات کشورخود به دست می آورد، بودجه ای در اختیارشان قرار می دهند اما در ایران این اتفاق نمی فتد و تنها کمکی که می شود هر چند سال یکبار یک یارانه ی بسیار ناچیزی به احزاب می دهند که به چشم نمی آید و عددی محسوب نمی شود.

متکی با تاکید بر اینکه ساختار سیاسی کشور اجازه مشارکت در حکمرانی را به احزاب نمی دهد، اظهار داشت: ما شاهد این بودیم که مجلس در یک مصوبه ای قرار شد وتلاش کرد در شهرهای بزرگ انتخابات را تناسبی برگزارکنند تا احزاب بتوانند میدان دار انتخابات باشند و به نظر من باید این اتفاق بیفتد و البته این نیازمند تغییر نگرش های است که ۲۰ سال پیش مقام معظم رهبری در کرمانشاه در سخنرانی خود به آن اشاره کردند که نظام جمهوری اسلامی از یک ظرفیتی برخوردار است که می تواند ساختارسازی های متفاوتی برای کشوربکند

اما دیدیم که با آن مخالفت شد.

متکی با انتقاد از تعدد احزاب و لزوم ادغام احزاب همسو، افزود: درچند سال اخیرتعداد احزاب از ۲۵۰ حذب به حدود ۱۳۰ حذب تقلیل پیدا کرده است ونظر بنده این است که این تعداد بسیار زیاد هستند و ما نیاز به این همه حذب در کشور نداریم و باید بسیاری از احزاب همسو در هم ادغام شوند و ما هم به صورت عرفی مثل تمام کشورهای دنیا می توانیم  ۵ تا ۶ و یا در نهایت  ۱۰ تا حذب داشته باشیم  نه بیش از ۱۰۰ حزب، هرچند بنده در جایگاه رییس خانه احزاب از همه آنها حمایت می کنم.

وی با بیان اینکه کار حزبی شاخص دارد و احزاب باید درتلاش باشند تا برای انتخابات کاندید معرفی کنند، گفت:  اگر احزاب این قدرت را داشته باشند که در انتخابات شرکت کنند ویک حذب و اعتلافی، اکثریت مجلس را در دست بگیرد وساختار به گونه ای بود که مسوول اجرایی کشور باید رای مجلس را می گرفت در این صورت اگر آن دولت کارکرد مناسب و قابل قبولی از نظر مردم نداشت این حذب می توانست پاسخگو باشد.

رییس خانه احزاب با بیان اینکه کدام یک از دولت ها در ۴۳ سال گذشته مورد سوال و بازخواست قرار گرفتند، افزود: به اعتقاد من سیستم و نظام حزبی  وپارلمانی شکل بسیار مناسب تری است برای پاسخگویی که البته نیازمند تغییراتی است که باید در کشور صورت بگیرد.

وی با تاکید برنقش رسانه ها در فعال شدن احزاب، گفت: رسانه ها باید احزاب را مورد سوال قرار دهند که فلسفه وجودی احزاب چیست وآنها چه کارهایی می کنند نقش احزاب در سیاست کشور چیست؟ بنابراین احزاب باید به فلسفه وجودی  خود متعهد باشند وقتی یک حزبی مجوز فعالیت می گیرد این مجوز یعنی در فعالیت های ایجابی سیاسی کشورنقش آفرین باشد، در انتخابات حضورفعال داشته و چندتا نامزد معرفی کند که در فرایند رد صلاحیت ها حداقل دو نامزد در صحنه انتخابات بمانند.

منوچهر متکی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا مرسوم نیست یک حزبی  انتخابات را تحریم کند و شرکت نکند، گفت: این به این معنا است که فلسفه وجودی خود را زیر سوال برده است زیرا آن مجوزی که از سوی مراجع مربوطه به او داده شده با این حرکت مجوز خود را لغو کرده است، ما در درون نظام با نگرش های متفاوت و کشورداری های متفاوتی در ۴۰ سال گذشته تجربه کردیم، با روی کارآمدن اصلاح طلب ها و اصولگرایان متوجه شدیم مردم تعیین کننده هستند و نقش دارند.

تنظیم: لیلا الیاسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=12285

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
ارشاد