• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
4
معاون بهداشت وزارت بهداشت:

افتتاح ۴ هزار پروژه بهداشتی تا پایان ۱۴۰۲

  • کد خبر : 10632
  • 04 شهریور 1402 - 10:39
افتتاح ۴ هزار پروژه بهداشتی تا پایان ۱۴۰۲
معاون بهداشت وزارت بهداشت از افتتاح ۴ هزار پروژه بهداشتی تا پایان امسال در کشور خبر داد و گفت: در هفته دولت از ۵۷۲ مرکز بهداشتی به بهره‌برداری می‌رسد.

 به گزارش بانگ خبر، حسین فرشیدی صبح امروز شنبه ۴ شهریورماه جاری در نشست خبری روایت سلامت در دولت مردمی به مناسبت هفته دولت، در مورد کنترل کووید۱۹ بیان کرد: در سال گذشته و امسال، روند کاهش و کنترل این ویروس را داشتیم و در آن ایام از همه سیستم‌های بهداشتی و درمانی به نحواحسن استفاده شد.

وی با بیان اینکه در هفته دولت ۵۷۲ مرکز بهداشتی به بهره‌برداری برداری می‌رسد، اظهار کرد: مقوله ارتقای سواد سلامت برای دولت و وزارت بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است که تعداد افتتاح مراکز بهداشتی تا پایان امسال به ۴ هزار پروژه می‌رسد.

معاون بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار بانگ خبر، مبنی براینکه وزارت بهداشت در خصوص بیمه زوجین نابارور در راستای تحقق اهداف حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، چه گامی برداشته است؟ بیان کرد:  در حال حاضر از ۱۰۳ مرکز ناباروری سطح سه نیمه دولتی برخورداریم که در حال اقدام به تشکیل مراکز سطح دو هستیم.

فرشیدی اضافه کرد: ۹۰ درصد خدمات ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و بزودی خدمات پیشگیری و درمان وارد شبکه باروری می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد:  بحث سلامت خانواده برای ما در اولویت است و ۹۱ شهر اکنون تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده  قرار  دارد  و در  استان‌های کرمان، کرمانشاه و کردستان ، بوشهر و خراسان جنوبی بیماران از طریق برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در صورت نیاز خدمات بستری رایگان دریافت می کنند.

فرشیدی با اشاره به اینکه امسال آینده وارد فاز اجرایی کنترل بیماری‌های غیرواگیر می شویم ، گفت: دوران همه گیری کرونا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را تحت الشعاع قرار داد،  انتظار داریم با توجه به فروکش کردن این بیماری به بحث ناباوری دوران پساکرونا بپردازیم و بیماری‌های غیرواگیر که روبه افزایش بوده با انجام غربالگری کنترل شود.

وی گفت: فشار خون بالا، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقي رو به افزایش بود که در جهت کنترل آن از طریق پایگاه‌های سلامت و دسترسی الکترونیگی، از سال آینده  بحث غربالگری بیماری‌های غیرواگیر را انجام می دهیم .

فرشیدی یادآورشد: به عنوان مثال میزان   روزانه قند مصرفی مردم ایران نسبت به میانگین جهانی بالاست،  چربی و پرفشاری خون از عوامل خطر زای ابتلا له بیماری‌های غیرواگیر است و با توجه به اینکه   تغذیه مناسب و فعالیت بدنی مناسب کمتر  مورد توجه قرار می گيرد بابد آگاهی و سطح دانش مردم در کنترل این بیماری‌های افرایش یابد.

وی افزود: ۱۷ هزار خانه بهداشت داریم که در بحث سلامت روان نیز فعال هستند، انتظار می رود مراکز کاهش آسیب افزایش یابد.

ادامه خبر معاون بهداشت

فرشیدی در مورد شیوع مالاریا گفت: شیوع این بیماری امسال رو به افزایش بوده و جزو بیماری‌هایی بوده که در تردد رفت و آمدها ار مرزها منتقل می شود، در عین حال در مرحله حدف این بیماری قرار داریم و عمده موارد ابتلا  در تردد مرزها ایجاد شده است.

ابتلا چهار هزار نفر به مالاریا

وی در ادامه به بیماری مالاریا اشاره کرد و افزود: چهار هزار مورد ابتلا به مالاریا در کشور شناسایی شده است. اما  مورد فوتی نداشتیم و امیدواریم که این بیماری در کشور بزودی حذف شود.

فرشیدی در ادامه با بیان اینکه آمار در مورد سقط های جنین در کشور نداریم، اظهارکرد: در حال حاضر کارهای خوبی از جمله مشاوره های فرزند آوری و غیره در حال انجام است که این موارد اتفاق نیافتد.

بارداری ۳۵ سال خطرناک نیست

همچنین در ادامه این جلسه صابر جباری دبیر قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز  گفت: بارداری بالای ۳۵ سال خطرناک نیست و برخی موارد مادران نیازمند مراقبت بیشتری هستند، شیب نزولی باروری امسال در کشور متوقف شد، میزان فرزنداوری خانواده اای ایرانی فررند دو به ۳ ، ۲.۵ درصد و سه له چهار فرزند ۱۵ برابر افزایش یافت.
وی اظهار داشت: فرزند آورری ۳۵ سال به بالا روند افزایشی دارد تابستان در سیاه چاله جمعیتی به تاخیر بیافتد. و رسانه ها در این زمینه اطلاع رسانی خوبی در موردبررند اوزی داشته اند.

جباری تصریح کرد: در  حوزه فرهنگ سازی در این زمینه نیز تفاهم نامه های متعددی با نهادها انجام شده و  افرادی که سقط عمدی می کنند به دلایل مختلف، ۶۰ درصد آنها با مشاوره های لازم از سقط منصرف شدند.

تنظیم: نازنین جوادیه

لینک کوتاه : https://bangekhabar.ir/?p=10632

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.