بانگ خبر، به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پژمان جوزی، رییس انجمن صنعت ساختمان در نشست فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی با فعالان صنعت ساختمان که در ساختمان دادمان برگزار شد، با تاکید بر اینکه رمز ارتقای اقتصاد ایران، ارتقای صنعت ساختمان است، گفت: در شرایط پساجنگ، وزارت راه و شهرسازی با تسهیلگری و سادهسازی مقررات، شرایط ارتقای صنعت ساختمان را که سبب ارتقای اقتصاد کشور میشود، فراهم کند.
رییس انجمن صنعت ساختمان ادامه داد: مطالعات جنگهای ۱۰۰ سال گذشته نشان میدهد، در بسیاری از کشورها بعد از بحران، دولتها با کاهش مداخلات و برداشتن بخشی از بار از روی دوش بخش خصوصی، زمینه فعال شدن چرخه اقتصادی را فراهم کردهاند، این در حالی است که در کشور ما این موضوع وجود ندارد.
جوزی با انتقاد از ساختار فعلی بیمه تامین اجتماعی در حوزه ساخت و ساز، نحوه دریافت حق بیمه از سازندگان و ارتباط آن با متراژ و عوارض را در مقایسه با استانداردهای جهانی نیازمند بازنگری دانست و گفت: دولتها (از دولت پنجم به بعد) همیشه برای جبران کسری خود از این صندوق (صندوق تامین اجتماعی) برداشت کردهاند و پول هایی که از این صندوق بیرون رفته بازنگشته است. همین ها نیز سبب شده تا کارخانجات ضرر ده بازگردند، بنابراین در این بخش نیازمند بازنگری هستیم.
رییس انجمن صنعت ساختمان موضوع مالیات و سهم اندک تسهیلات بانکی در بخش ساختمان را از دیگر مشکلات عنوان و اظهار کرد: کمتر از دو درصد منابع بانکی به این حوزه اختصاص مییابد که با اهداف توسعهای سازگاری ندارد.
جوزی همچنین با انتقاد از برخی ضوابط شهرسازی و مقررات نظام مهندسی گفت: قوانین فعلی نیازمند اصلاحات جدی هستند و روند طولانی اصلاح قانون موجب تاخیر در حل مشکلات این صنعت شده است.
وی ضمن ارایه پیشنهاد تشکیل «کارگروه ویژه صنعت ساختمان» متشکل از وزارتخانههای راه و شهرسازی، اقتصاد، کار، نیرو و صمت به همراه بخش خصوصی، گفت: مدیریت این کارگروه باید با محوریت وزارت راه و شهرسازی انجام شود تا بتوان بحران موجود در صنعت ساختمان را بهصورت هماهنگ مدیریت و برای احیای آن اقدام کرد.
