به گزارش بانگ خبر، مشمولان بیمه سازمان تامین اجتماعی که سابقه پرداخت حداقل ۶ ماه حق بیمه را داشته و بدون میل و اراده خودشان بیکار شده باشند، می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. جهت دریافت بیمه بیکاری لازم است حداقل ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری این موضوع را به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع داده و در سامانه جامع روابط کار یا سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری، ثبت نام انجام دهند.
براساس قانون بیمه بیکاری که در سال ۱۳۶۹ به تصویب رسید، بیمه شدگانی که بدون میل و اختیار خود بیکار شده و در حال حاضر آماده به کار محسوب شوند، در صورت حصول شرایط خاصی مشمول دریافت بیمه بیکاری به شمار می روند و می توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند.
در واقع این اشخاص در مدت زمان مشخصی که طبق قانون بیمه بیکاری تعیین شده است، می توانند از مزایای این بیمه استفاده کرده و حقوق بیکاری دریافت کنند. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود، آن است که در چه زمانی و از چه طریقی می بایست اقدام به ثبت نام برای دریافت بیمه بیکاری نمود؟
شرایط بیمه بیکاری تامین اجتماعی
همانطور که گفته شد؛ یکی از نکات بسیار مهم در خصوص تحت شمول قرار گرفتن برای دریافت بیمه بیکاری و شرایط بیمه بیکاری تامین اجتماعی، آن است که کارگران بدون میل و اراده خود بیکار شده باشند، باید توجه کرد که این افراد در چند دسته جای می گیرند. از جمله کارگران فصلی که در فصل کار اخراج شده باشند.
دسته دوم کسانی هستند که براساس قرارداد کار موقت استخدام شده و پیش از اتمام قرارداد اخراج شده باشند و دسته سوم اشخاصی هستند که در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد، مشغول به کار بوده اند و با تشخیص واحدهای کار و امور اجتماعی در پایان قرارداد بیکار شوند.
بر اساس قانون بیمه بیکاری این سه دسته از افراد واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستند، البته استثنائاتی در این خصوص وجود دارد که از شمول این بیمه به طور کلی خارج بوده و به شرح ذیل است:
۱- کسانی که بازنشسته و مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی هستند.
۲- کسانی که به طور کلی از کار افتاده هستند.
۳- اتباع خارجی.
۴- بیمه شدگان اختیاری و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد.
۵- شرکت کنندگان در دورههای آموزشی سازمان فنی و حرفهای.
به غیر از شروطی که در بالا برای دریافت بیمه بیکاری بیان شد، یک شرط دیگر نیز باید مدنظر قرار گیرد و آن این است که شخص بیمه شده دارای حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد. البته اگر بیمه شده به علت حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، آتش سوزی و جنگ بیکار شده باشند، نیازی به داشتن سابقه ۶ ماه پرداخت حق بیمه برای دریافت بیمه بیکاری نیست. همچنین در صورتی که یکی از شرایط ذیل حاصل شود، پرداخت بیمه بیکاری قطع خواهد شد:
۱- شخص بیمه شده فوت کند.
۲- مدت زمانی که شخص بیمه شده مستحق دریافت بیمه بیکاری محسوب می شده، به اتمام برسد.
۳- شخص بیمه شده مشمول دریافت مستمری بازنشستگی شود.
۴- شخص بیمه شده از قبول مشاغل پیشنهادی سر باز زند.
۵- شخص بیمه شده مجددا مشغول به کار شود.
لازم به ذکر است که تا پیش از تیر ماه سال ۱۴۰۱، با توجه به بخشنامه شماره ۲۳۱۷۷۸ مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۴ مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارائه نامه عدم نیاز کارفرما، توسط کارگران مشغول در مشاغل با ماهیت دائم، از شرایط ثبت نام بیمه بیکاری این گروه از کارگران، محسوب می شد اما در حال حاضر، با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، دریافت بیمه بیکاری، توسط کارگرانی که در کارهای با ماهیت دائم، مشغول به کار بوده، مستلزم ارائه نامه عدم نیاز از سوی کارفرما نیست.
در خصوص زمان ثبت نام و مدت پرداخت بیمه بیکاری تامین اجتماعی، باید گفت که فرد بیکار لازم است حداکثر ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری خود؛ این مسئله را به واحد کار و رفاه امور اجتماعی اطلاع دهد و خود را برای اشتغال به شغل تخصصی یا شغل مشابه شغل خود آماده اعلام و جهت دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کند. سوالی که در اینجا مطرح می شود؛ آن است که تا چه مدت زمانی بیمه بیکاری پرداخت می شود؟ در جواب این سوال باید گفت که مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه ای که بیمه شده داشته، است. اما در هر حال این مدت زمان از ۳۶ ماه برای اشخاص مجرد و از ۵۰ ماه برای اشخاص متاهل بیشتر نخواهد شد. میزان حقوق برای کسانی که بیمه بیکاری دریافت می کنند نیز مبلغی معادل ۵۵ درصد حقوق بیمه شده است.
برای ثبت نام بیمه بیکاری، لازم است مدارکی ارائه شود که شامل قرارداد یک سال آخر با کارفرما، نامه عدم نیاز، استعلام سوابق بیمه، کارت ملی و شناسنامه، آخرین مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت برای آقایان است.
گزارش از: مهدیه سید میرزائی
