به گزارش خبرنگار بانگ خبر، محمد علی باقریان، مدیر شبکه باتری نانوی ایران درباره جایگاه ایران در تولید و ساخت باتری های پیشرفته ایران به خبرنگار بانگ خبر گفت: امروزه نسل جدیدی از باتری ها در دنیا رشد پیدا کرده اند که باتری هایی مبتنی بر فناوری لیتیوم یونی (Lithium-ion battery) نام دارند. اکنون در این حوزه کارهایی به صورت اولیه در داخل کشور شروع شده است که در مقایسه با مقیاس های جهانی اختلاف زیادی با کشورهای پیشرو داریم. در این زمینه ضروت دارد سرمایه گذاری ها و تلاش های زیادی انجام شود. باید یک مقدار این حوزه جدی تر در ایران مورد توجه قرار گیرد تا اختلاف مان با دنیا و کشورهای پیشرو در این زمینه غیر قابل جبران نشود. اگر اختلاف زیاد شود دیگر قادر به جبران آن نخواهیم بود.

وی در پاسخ به این سوال که اکنون چه فرصت هایی نانو فناوری در حوزه باتری های پیشرفتته وجود دارد که ایران می تواند نقش آفرینی کند، گفت: در حوزه باتری های نسل جدید مبتنی بر لیتیوم یون، نانو فناوری کاربردهای گسترده ای دارد و تقریبا در سه جزء از چهار جزء اصلی این نوع باتری ها، نانوفناوری استفاده می شود از اینرو ستاد نانو و بدنه نانو فناوری کشور طی چند سال اخیر ورود خوبی به این حوزه داشته اند و در تلاش اند اجزای این فناوری را بومی سازی کنند.

وی یادآورشد: خوشبختانه در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان به این حوزه ورود پیدا کرده اند و توانسته اند تا TRL6 این فناوری‌ها را توسعه دهند. کسب چنین دستاوردی این نوید را می دهد که بتوانیم در بعد نانو فناوری حوزه باتری لیتیوم یون مشکل نداشته باشیم و در آینده با شکل گیری صنعت باتری های لیتیوم یون در داخل کشور بتوانیم اجزای نانو فناوری آن را به صورت بومی تولید کنیم.

به گفته وی، تحقق این امر مستلزم افزایش سرمایه گذاری در این حوزه  است. همچنین برای تکمیل این زنجیره باید خطوط تولید به روز در کشور راه اندازی شود تا شرکت های تولید کننده و صاحب فناوری در حوزه اجزای باتری به شرکت های بزرگ و تولید کننده باتری متصل شوند.

باقریان اظهارکرد: خوشبختانه اخیرا چند تا شرکت داخلی برای تولید این باتری ها اقدام کرده اند. تعدادی شان در حال بهره برداری و در حال تولید و تعدادی هم در حال ساخت و راه اندازی هستند. امیدواریم تا چند سال آینده صنعت باتری لیتیوم یون داخل کشور با قوت شکل بگیرد و بتواند نیازهای کشور را تامین کند.

مدیر شبکه باتری نانوی ایران در پاسخ به این سوال که تولید این نسل جدید از باتری های پیشرفته چقدر می تواند صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته باشد، گفت: اگر فرض کنیم سالانه ۲۰ هزار خودروی برقی در داخل کشور تولید شود. هر خودروی برقی تقریبا معادل ۵۰ کیلووات ساعت به باتری های لیتیوم دار پیشرفته نیاز دارد و اگر فرض کنیم متوسط قیمت پک خودروی برقی حدود ۱۰۰ دلار در کیلو وات ساعت باشد، هر خودرو تقریبا ۵ هزار دلار پک باتری نیاز دارد بنابراین اگر تولید این باتری ها بومی سازی شود و تقریبا حدود ۱۰۰ میلیون دلار باتری مصرف کنیم یعنی ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه خواهیم داشت. البته تحقق این امر وابسته به این است که چقدر در کشور خودروی برقی تولید و روانه بازار شود.

وی تصریح کرد: در حالت عادی، باتری های لیتیومی را برای موارد مختلفی استفاده می کنیم. پیش بینی می شود این صرفه جویی ارزی با عدد و رقم های کمتر اتفاق بیفتد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور چین با اختلاف در تولید باتری های لیتیوم یونی در این زمینه پیشرو است. پس از آن کره و ژاپن از نظر فناوری و صنعت در این زمینه پیشرو هستند. ایران اکنون در زمینه تولید این باتری ها وضعیت خوبی ندارند اما امیدواریم اگر به موقع در این زمینه اقدام کنیم، حداقل بتوانیم در منطقه جایگاه اول را بدست آوریم.

وی بیان کرد: پیش بینی می شود اگر سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یابد، خطوط تولید آن کامل شود و شرکت ها به این حوزه ورود پیدا کنند و خودروهای برقی تولید شود یا بازارهای دیگر شکل بگیرد، حداقل ۴ تا ۵ سال آینده در منطقه اولین کشوری باشیم که زنجیره ارزش باتری لیتیومی را به طور کامل یا حداقل بخش عمده ای از آن را داشته باشیم.

باقریان در پایان گفت: این حوزه، بسیار های‌تک است و نیروی انسانی یکی از پارامترهای کلیدی آن محسوب می شود. قطعا اگر این صنعت در ایران شکل بگیرد، تعداد قابل توجهی از نخبگان علمی کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر می شوند. پروژه های مختلفی نیز در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی تعریف خواهد شد که تامین و توسعه تکنولوژی همپای کشورهای پیشرو دیگر رخ می‌دهد.

باقریان در پایان گفت: این حوزه، سطح فناوری بسیار بالایی دارد و نیروی انسانی متخصص از رشته‌های دانشگاهی متنوع یکی از پارامترهای کلیدی آن محسوب می شود. قطعاً اگر این صنعت در ایران شکل بگیرد، تعداد قابل توجهی از نخبگان علمی کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم بکار گرفته خواهند شد و پروژه های مختلفی نیز در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی با مشارکت صنعت تعریف خواهد شد تا تأمین و توسعه فناوری‌های پیشرفته مشابه با کشورهای پیشرو رخ دهد.

گفت وگو: فرزانه صدقی

By news

از دست ندید