به گزارش بانگ‌خبر، حمیدرضامدقق عصر چهارشنبه دوم اسفندماه جاری در نشست خبری که در محل بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، برگزار شد در خصوص اخبارجعلی در نمايشگاه رسانه‌ها در مورد تاثیر خبرجعلی در پوشش خبر واقعی بیان کرد: این تاثیرگذاری شامل خدشه‌دارکردن اعتمادعمومی، شکل دادن به تصور افکارعمومی درباره دیگران، برهم زدن امنیت عمومی، متزلزل کردن جایگاه خبرهای واقعی و جدی، اختلال در چرخش صحیح اطلاعات، ترویج حس ناامیدی و خشونت در جامعه و لطمه زدن به آبرو و حيثيت افراد است.

وی به تفاوت خبرجعلی و شایعه اشاره کرد و افزود: خبرجعلی شامل ظهور در جامعه‌ شبکه‌ای، تولید آن عمدی و ساختگی، دروغ و سازه خبری است.اما شایعه حتما سازمان‌یافته و عمدی نیست و ساختار واحدی ندارد.

مدقق در ادامه خبر جعلی را متشکل از اطلاعات ساختگی است که مغرضانه به منظور جهت‌دادن افکارعمومی و کسب منافع خاص در جامعه شبکه‌ای عنوان کرد و گفت: خبر جعلی یکی از راهبردهای اساسی جنگ روانی است و هدف از جنگ‌روانی، تاثیرگذاری بر عقاید افراد یا جامعه هدف و برای گمراه‌کردن فریب‌دادن عمده مخاطب است.
این روزنامه‌نگار ادامه داد: انواع و شیوه‌های خبرجعلی نیز شامل ساختگی اظهارنظر خیالی، تحریف اطلاعات واقعی، انتشار عکس واقعی در کنار یک مطلب جعلی و استفاده از تیتر اغواگر است.
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، که از ۲۹ بهمن آغازشده، فردا(پنجشنبه سوم اسفند) در مصلی امام خمینی(ره) به کارخود پایان خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از دست ندید