بانگ خبر، به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، آیین تکریم از خدمات علمی و فرهنگی مریم رزاقیآذر، استاد سرآمد در حوزه غدد کودکان، به همت بنیاد نخبگان استان تهران و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران در مرکز همایشهای بینالمللی رازی برگزار شد.
نرگس حسینمردی، معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: امروز در سالن همایشهای بینالمللی رازی گرد هم آمدهایم تا به مقام علم، اخلاق و تعهد و در پرتو تکریم چهرهای برجسته از جامعه علمی کشور ارج نهیم و بار دیگر یادآور شویم که دانایی، توانایی و مانایی سه رکن اصلی پیشرفت هر ملتاند، این مراسم تجلی پاسداشت همین شعار است.
وی افزود: امروز بهانهای برای تکریم دکتر «مریم رزاقیآذر» است؛ بانویی اندیشمند، پرتلاش و اثرگذار که نامش با پژوهشهای علمی، اخلاق حرفهای و تربیت نسلی از پزشکان و پژوهشگران جوان گره خورده است که نهتنها در عرصه تخصصی خود در حوزه غدد کودکان و سلامت نسل آینده کشور درخشیدهاند، بلکه الگویی از زن ایرانیِ دانشپژوه، پرتوان و باایمان هستند.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: جامعهای که بزرگان علمی خود را تکریم میکند، در حقیقت ریشههای آیندهاش را آبیاری میکند. دکتر رزاقیآذر از جمله چهرههایی هستند که مسیر علم را با روحیه جهاد علمی پیمودند. تلاشهای ایشان در تربیت پزشکان متعهد، توسعه دانش پزشکی و ترویج اخلاق حرفهای، نمونهای از همان رویکردی است که بنیاد ملی نخبگان بر آن تأکید دارد؛ یعنی تبدیل علم به ارزش، دانش به خدمت و نخبگی به اثرگذاری اجتماعی.
وی با اشاره به مأموریت بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: بنیاد از آغاز تأسیس مأموریتی خطیر برای خود تعریف کرده است؛ مأموریتی که از جنس سیاستگذاری صرف نیست، بلکه از جنس حمایت، هدایت و ترویج فرهنگ نخبگی است. ما در بنیاد باور داریم که نخبگی تنها در کشف، اختراع، مقاله و رتبه خلاصه نمیشود بلکه به معنای توانایی ساختن آیندهای بهتر برای جامعه است
حسینمردی گفت: در مسیر پیشرفت کشور، تکریم نخبگان تنها یک مراسم نمادین نیست، بلکه نوعی بازتعریف رابطه جامعه با سرمایه انسانی خویش است. وقتی بنیاد ملی نخبگان بر تکریم علمی و فرهنگی چهرههایی چون دکتر رزاقیآذر تأکید میکند، در حقیقت پیام میدهد که جامعه ایرانی، ارزش را در دانایی میبیند نه در ثروت و قدرت.
به گفته وی، این نگاه، همان بنیان فرهنگی است که تمدن ایرانی-اسلامی را زنده نگه میدارد و نسل آینده را به امید و خودباوری پیوند میزند.
وی در ادامه با اشاره به جایگاه زنان در تاریخ ایران گفت: سرزمین ما در طول تاریخ، زادگاه و پرورشگاه فرهیختگان بسیاری بوده است؛ از بوعلیسینا و زکریای رازی تا خوارزمی و صدها اندیشمند دیگر. امروز نیز با فرزندان برومند خود در عرصههای گوناگون علمی میدرخشد.
حسین مردی افزود: در این میان، زنان ایرانی نقشی پررنگ در این شکوه داشتهاند؛ از بیبی مریم بختیاری، نماد شجاعت و آگاهی در عصر مشروطه، تا زنان اندیشمند معاصر که در دانشگاهها و مراکز علمی کشور، قلههای جدید دانش را فتح میکنند.
وی خاطرنشان کرد: این تبار عظیم در وجود زنانی چون دکتر مریم رزاقیآذر ادامه یافته است. ایشان تنها یک استاد دانشگاه یا پزشک برجسته نیستند؛ بلکه الگویی زنده از این حقیقتاند که زن ایرانی میتواند در دل شرایط دشوار، با ایمان و پشتکار، مرزهای دانش را درنوردد و نهتنها در ایران بلکه در عرصه بینالمللی بدرخشد.
وی خاطرنشان کرد: در مأموریت بنیاد ملی نخبگان سه محور کلیدی همواره مد نظر است؛ شناسایی، حمایت و اثرگذاری. شناسایی به معنای یافتن گوهرهای گرانبهای استعداد در میان فرزندان این مرز و بوم است، حمایت یعنی فراهمکردن بستر رشد و خلاقیت، و اثرگذاری یعنی پیوند دادن علم با نیازهای واقعی جامعه. الگوسازی از چهرههایی چون دکتر رزاقیآذر نیز یکی از مؤثرترین ابزارهای فرهنگی بنیاد است؛ زیرا جامعهای که الگو ندارد، انگیزه هم ندارد.
حسینمردی افزود: جامعهای که بداند زن ایرانی میتواند در عرصه علم بدرخشد و همزمان مادر، استاد و انسان اخلاقمدار باشد، دیگر در برابر هیچ سقفی از پیشرفت احساس محدودیت نخواهد کرد.
وی تأکید کرد: دکتر مریم رزاقیآذر نمادی زنده از این سهگانهاند؛ ایشان با دانایی خود، توانایی آفریدند و با تواناییشان، نامی مانا و اثری ماندگار در حافظه علمی کشور بر جای گذاشتند. امروز با صدای بلند میگوییم ایران سرزمین نخبگان است؛ زادگاه زنانی که هم مادران تمدناند و هم پرچمداران علم.
این مقام مسئول، در پایان با قدردانی از خدمات ارزشمند دکتر رزاقیآذر گفت: از طرف خودم و بنیاد ملی نخبگان از زحمات ایشان صمیمانه تشکر میکنم و از خداوند متعال برایشان سلامتی و توفیق روزافزون مسئلت دارم.
دکتر مریم رزاقیآذر استاد سرآمد در حوزه غدد کودکان گفت: شخصیت علمی و اخلاقی استادان بزرگ، سرمایهای گرانبها برای جامعه علمی است. تقدیر و تکریم استادان، نه تنها موجب ارتقای شرایط کشور میشود، بلکه الهامبخش نسلهای آینده نیز خواهد بود.
وی افزود: رشته تخصصی من، کودکان و غدد است و این حوزه با بحث هویت کودکی در تاریخ ایران پیوند نزدیکی دارد. اگرچه در آثار تاریخی و حتی تخت جمشید، نشانههایی از توجه به کودکان دیده میشود، اما توجه به هویت کودکی در کشور ما تا مدتها مغفول مانده بود.
رزاقیآذر ادامه داد: در دوران قاجار و قبل از آن، برخورد با کودکان در مکتبخانهها اغلب سخت و محدود بود و کودکان کار نیز وضعیت دشواری داشتند اما با تلاش پیشگامانی مانند سید جمال و امیر اعلم، آموزش و تربیت کودکان و ایجاد مراکز درمانی برای نسوان و کودکان، توجه به نسل آینده شکل گرفت.
وی افزود: طب کودکان از زمان مرحوم کشاورز، مرحوم غریب و مرحوم اهری هویت و سازماندهی مدونی پیدا کرد و اکنون با هویت طب مدرن، ارتباطی تنگاتنگ با مراقبت و رشد کودکان دارد.
وی تصریح کرد: اهمیت توجه به کودکان و مراقبت از بیماران خردسال، تنها جنبه درمانی ندارد؛ بلکه بر زندگی و رشد آنها و نیز تأثیرگذاری اجتماعی، فرهنگی و علمی آینده کشور مؤثر است. رشته غدد کودکان، به ویژه در درمان کودکانی که سابق بر این درمان نمیشدند، نقش مهمی در بهبود شرایط جسمی و روحی آنها داشته است.
رزاقیآذر گفت: عشق به درمان کودکان، توسعه رشته غدد و توجه به مراقبت بیماران، همواره جزو اهداف و ارزشهای علمی و اخلاقی من بوده است. آثار ماندگار در حوزه کودکان، نتیجه ۴۰ سال فعالیت حرفهای و مسئولیتهای مدیریتی، از جمله ریاست مرکز تحقیقات متابولیک پژوهشگاه غدد، بوده است. حتی در هفتههای اخیر، همچنان در ژورنال کلاب پژوهشگاه شرکت کرده و به بحث و تبادل نظر میپردازم که نشاندهنده استمرار دانشآموزی، روش علمی و منش کاری من است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاهها باید فضایی فراهم کنند تا استادان تأثیرگذار و دانشآموختگانشان بتوانند هدایت و ارشاد دانشجویان را ادامه دهند و اثرگذاری علمی و فرهنگی خود را حفظ کنند.
پس از اهدای ارجنامه بنیاد ملی نخبگان به دکتر رزاقیآذر، تقدیر از برگزیدگان مسابقه دانشجویی، پایان بخش این مراسم بود
